JÁTÉKRA FEL!

Istenes-Polák Katalin: Átkelés a folyón

  1. A játék neve, címe: Átkelés a folyón
  2. A játék pedagógiai célja: Együttműködés-, közösen való gondolkodás fejlesztése; egyensúlyérzék fejlesztése; más népek szokásainak, kultúrájának megismerése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: nincs
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: korona, ugrókötél, papírlapok stb. (csak a fantázia szabhat határokat)
  12. Technikai igény: nincs (zenelejátszó a Forró csomag játékhoz a végén-ha a játékosok hangulatához igazodik)
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése, a folyó szélességének kijelölése, a kellékek elrejtése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A lottószelvényeket kiosztottam, mindenki ikszelt. Akkor még nem mondtam meg, hogy mikor lesz a számhúzás. Technika órán készítettünk a sorsoláshoz számhúzó urnát és beletettük a számokat is (Ők maguk írták- 1-2. osztály 20-as számkör).
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A kulturális háttér ismertetése, ráhangoló játék játszása Ki tudja, hogy melyik nap zárja le a karácsonyi időszakot? (január 6.) Vízkereszt. A három királyok ünnepe. Ez a 3 király ment Betlehembe, köszönteni a kis Jézust. Szeretném, ha ma képzeletben elrepülnénk egy másik országba. Ebben az országban ez a nap nagyon különleges. Ki találja ki, hogy melyik ország ez? (képet mutatok)(Spanyolország) Spanyolországban a karácsony nagy nyereményű lottóhúzással kezdődik igazán. (dec.22.) Játsszuk el mi is! Kezdődhet a sorsolás. Képzeljétek el, hogy a spanyol gyerekek karácsonykor csak apró ajándékot kapnak. Ők levelet is a 3 királynak írnak, nem a Jézuskának, vagy a Mikulásnak. A jóknak a királyok elhozzák a kért ajándékot, a rosszak viszont carbónt kapnak. Ez egy szén kinézetű fekete édesség. Ki tudja, hogy hogy hívják a 3 királyt? (Megnevezik a királyokat. A jó válaszért korona jár.)
  17. A játék menete, játékszabályok: A(z előzőleg kiválasztott) 3 király útközben találkozik a pásztorokkal. Minden király mellé szegődik 2-3 pásztor (Létszámtól függ. Nálunk bárányhimlő-járvány volt épp, ezért igen megcsappant az amúgy is kis létszámunk.A királyok választanak). Át kell kelnetek egy nagy folyón útközben. Papírlapokból fogtok hidat építeni. Az lesz a feladatotok, hogy le kell helyeznetek a földre az átkelést segítő tárgyakat úgy, hogy biztonságosan, kézen fogva át tudjatok kelni a folyón. Beszéljétek meg! Adok egy kis időt. Lehelyezik a papírlapokat. Sorakozzatok fel a folyó ezen partján. „Rajt” vezényszóra indulhattok is. Ha valaki beleesik a vízbe, akkor újra kell kezdenie az átkelést a csapatnak. (Többször is játszhatjuk. Módosításokkal pl. elveszünk egy papírlapot, másik pályát alakítunk ki…) A híd túloldalán vár titeket egy csomag. Addig nem nyúlhat hozzá senki, amíg át nem ért minden király és pásztor, és amíg én meg nem mondom, ki foghatja meg. (Az első király aki átér a hídon vagy akit a legügyesebbnek, legsegítőkészebbnek ítélünk meg.)
  18. A játék lezárása: A legügyesebb játékosok kiemelése
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkapják a csomagot. Cukorka, apró ajándék van benne. Mindenkinek jut. Fogalmazzák meg a játékosok: Hogy érezték magukat a játék alatt? Mit tanultak belőle?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Játszható úgy is, hogy melyik csapat tud többször átkelni a folyón hiba nélkül. – A csapattagok egymással szemben állnak, és a Mocsárjáráshoz hasonlóan maguk elé teszik a lapokat, eszközöket. Amikor átértek a túlsó partra, a csapattárs megy visszafelé, ugyanazzal a 2 eszközzel. – Kialakíthat a játékvezető is pályát, amit teljesíteni kell. – Jobb- és bal oldal fejlesztésére is alkalmas lehet. Pl. jobb lábat csak papírlapra, bal lábat csak ugrókötélre lehet tenni. – Zenére kell átkelni a csapatoknak. Amikor elhallgat a zene, meg kell állniuk. (Oda kell figyelniük, hogy nehogy lerántsák egymást a hídról.) – A csapattagok megállnak a felépített „hídon” (kicsi felületű eszközökkel, hogy ne legyen olyan könnyű rajtuk megállni, de azért meg tudják oldani) és épségben kell átadogatniuk a csomagot, miközben nem léphetnek le a hídról (szem-kéz koordináció fejlesztése, egyensúlyérzék). – Inkább nagyobbaknál: Egy bekötött szemű társukat kell átvezetni a hídon. VAGY Csak a király lát. A pásztoroknak be van kötve a szeme.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékosok együttműködésének megfigyelése az értékelés/ jutalmazás miatt. A szabályok betarttatása.
  22. Egyéb/megjegyzés: Mi befejezésképpen Forró csomag játékot játszottunk, mert láttam, hogy nem hagyott alább a lelkesedésük. Kört alakítunk ki. (Az előző játék alapján a kijelölt játékos fogja a csomagot.) A csomagot körbe kell adnotok, amíg szól a zene. Amikor megáll a zene, akkor az a játékos, akinél a csomag van megégeti a kezét, tehát kiesik a játékból. Ha a csomag a földre esik, gyorsan fel kell vennie annak, akihez a legközelebb van. Ha valaki leejti, szintén kiesik a játékból. (Zene: Kormorán: Három királyok, Feliz nevidad) Lezárásképpen még egy spanyol mondatot is megtanultunk: ¡Feliz año nuevo!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Istenes-Polák Katalin