JÁTÉKRA FEL!

Varga Gabriella: Visszhang-játék és Kapjuk el a koboldot-játék

  1. A játék neve, címe: Visszhang-játék és Kapjuk el a koboldot-játék
  2. A játék pedagógiai célja: Ritmusérzék fejlesztés, hallás utáni visszatapsolás képességének a fejlesztése, koncentráció fejlesztés, iskolai szolfézsóra játékosabbá tétele..
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Elég szabad teret biztosítani, elhúzogatni a székeket és az asztalokat az útból, hogy senki se üsse meg magát benne játék közben.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Egy kislabda, vagy plüss
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A tanteremben elhúzogattuk a székeket és az asztalokat a gyerekekkel , hogy legyen elég hely kört alkotni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek segíthetnek a terem átrendezésében, miközben beszélgetünk, és megteremtjük a kellő jó hangulatot a játékhoz.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék kezdetén bemutatkozunk keresztnévvel, és körben állunk. Elmesélem a gyerekeknek a kerettörténetet: egy iskolás csoport elment a Bükkbe kirándulni a nagy hegyek közé. Ti vagytok a visszhangok a hegyekben. Tapsolok egy ritmust, majd dobom a labdát valakinek, aki visszahang- szerűen visszatapsolja amit hall.
  17. A játék menete, játékszabályok: Első kör: egyszerűbb, két ütemnyi ritmust tapsolok, és akinek dobom a labdát, visszatapsolja. Aki nem ugyanúgy tapsolja vissza, a körben marad, de kifelé fordul. Aki legutolsóként bent marad, az nyer. Második kör: megkérem a gyerekeket, hogy segítsenek nekem továbbfejleszteni ezt a játékot, és ötleteket várok, ők mit változtatnának rajta. (Itt egy újabb lendületet kapott a játék, szívesen adtak további ötleteket .) Például: a gyerekek egymásnak dobálják a labdát, -nem csak a játékvezető dobhatja,- és mindenki annak tapsol saját magától kitalált ritmust, akinek dobja a labdát, Az illetőnek vissza kell tapsolnia. Így egy kicsit nehezebb a játék, mint az előbbi kör, mert nekik is gondolkodniuk kell, milyen ritmust találjanak ki annak, akinek dobják a labdát. Aki nem tudja visszatapsolni, kifelé fordul. Azt kérték, hogy ők is tapsolhassanak nekem, tehát bevontak a játékba. Itt lehet megtréfálni egymást, ha kicsit nehezet tapsol a másiknak.Addig játsszuk, míg egyvalaki lesz a győztes. Harmadik kör: blöffölős játék " Kapjuk el a koboldot!" Most körben ülünk a székeken. Hat cetlire felírtam:visszhang, egy cetlire:kobold, és egy borítékból húzott mindenki.Mindenki titokban tartja, mit húzott. A koboldnak az a feladata, hogy direkt rossz ritmust tapsol vissza, de színészileg eljátssza, hogy csak véletlen volt. Most a játékvezető tapsa alapján kell újra visszatapsolni a ritmust. Mivel nem lehet tudni, hogy ki téveszt amúgy is, és ki csak színészkedik, nehéz megtalálni a koboldot. Körbemegy a kör, van, aki nem ront, van aki ront és van a kobold. Végül mindenki bemondja kire gondolt. Ha a játékvezető nem találja ki, ki volt, akkor a kobold nyert. ( Általában a gyerekek hamarabb kitalálták egymásról, hogy ki volt a kobold.) Ez annyira tetszett nekik, hogy kétszer is eljátszottuk.
  18. A játék lezárása: A játékot mindig akkor zártuk le az első és a második körben, amikor csak egy gyerek maradt a körben befelé fordulva. A harmadik kör koboldos játékát akkor zártuk le, amikor egyszer „végigment a kör”, azaz mindenki sorra került a tapsolásnál.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mivel ez a játék szolfézs óra keretein belül történt, mindenki kapott egy ötöst szolfézsból. A játék végén szaloncukrot kínáltunk körbe. Megdícsértem őket, hogy nagyon jól tudnak csapatban dolgozni, és örülök, hogy itt lehettem.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Továbbfejlesztés: ritmusvonat. Sorban állunk, vagy körben.. Aki kezdi a tapsolást, egy ritmust kap, például: titi. Eltapsolja a titit, és hozzátesz még egyet magától, pl: titi tá. A mellette álló ezt tapsolja el, és ő is hozzátesz egy rövid ritmusképletet. Addig megy a játék, amíg a következő játékos a legtovább meg tudja jegyezni az összes addig hallott ritmust, és vissza tudja tapsolni. Könnyített változat: a visszhang játéknál csak tá és szün ritmusokat lehet tapsolni. Pl. tá tá tá szün/ tá szün tá szün.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Empatikus hozzáállás, figyelni a résztvevőkre egyen egyenként is, ki mit szeretne és hogy érzi magát. Cél, hogy jó szórakozás legyen, ne egy újabb kötelező iskolai feladat.
  22. Egyéb/megjegyzés: A résztvevő diákok és a jelenlevő tanárok, akik végignézték a játék menetét, jól érezték magukat. Laza, felszabadult légkör volt,
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://drive.google.com/drive/folders/0B7eImq9f74j1OFo4VU5WQlNYZm8?usp=sharing
  24. A Játékot lejegyezte: Varga Gabriella