JÁTÉKRA FEL!

Dr. Szabó Andrea: Gyümölcskosár

  1. A játék neve, címe: Gyümölcskosár
  2. A játék pedagógiai célja: Koncentráció, helyzetfelismerés, kikapcsolódás
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Stabil székek ellenőrzése, csúszás- és ütközésveszélyre való figyelemfelhívás.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: A játékosok számánál eggyel kevesebb szék.
  12. Technikai igény: Szükség szerint világosítás.
  13. Az előkészítés feladatai: Teremrendezés: tantermi padokat a gyerekekkel a terem szélére húzzuk, a székeket kör alakban egymás mellé helyezzük. A székek és a padló ellenőrzése, szellőztetés, fényviszonyok ellenőrzése (ha erősen tűz a nap, sötétítő használata, ha borult az idő, lámpák felkapcsolása), kellemes hőmérséklet, légkör biztosítása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A teremrendezést közösen végezzük.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekeknek heti rendszerességgel lehetőségük van arra, hogy a tanórák vége és az ebédelés közötti időt hasznosan töltsék. Ilyenkor annyi időnk nincs, hogy az udvarra, játszótérre menjünk, annyi viszont van, hogy társasjátékozzanak, olvasgassanak, kirakózzanak, színezzenek, sakkozzanak… Ez az időintervallum kiváló lehetőséget biztosít egy közös játékra, mely jelen esetben az ebédre is “felkészítő”, friss gyümölcsökkel teli ‘Gyümölcskosár’ játék. Rajz-technika órán előre készíthetők gyümölcsös fejdíszek, kitüzők, esetlegesen a 3 különböző gyümölcsöt szimbolizáló, piros-sárga-kék korong alakú medálok.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben ülnek, én játékmesterként a kör közepéről irányítom a játékot. Először kiosztom a gyümölcsneveket: az első gyermekre rámutatva almát, a másodikra körtét, a harmadikra szilvát mondok, majd megkérem a gyerekeket, hogy folytassák a sort, a sorrendet betartva ki-ki nevezze meg magát. Mivel én is játszom, a soron következő gyümölcsnévvel magamat is elnevezem. (Figyelek, hogy el ne rontsák, szükség esetén segítek.) A biztonság kedvéért ellenőrzöm a kialakult csapatokat (pl. kézfeltartással), egyben még egyszer megerősítem a gyerekeket abban, hogy melyik gyümölcshöz tartoznak. Ismertetem a játékszabályokat: ha “almát” mondok, minden alma nevet kapott gyermeknek fel kell állnia és egy másik almával helyetcserélve, annak helyére kell leülnie. Saját helyre visszaülni nem szabad. Ha csak a saját helye marad üresen, ő lesz a kör közepén álló játékmester. A játékmester mindig igyekszik valamelyik éppen mozgásban lévő játékos helyére leülni, így mindig marad valaki, akinek nem lesz helye. Értelemszerűen, ha körtét mondok, akkor a körték, ha szilvát mondok, a szilvák cserélnek helyet. A játék izgama tovább fokozható azzal, ha a játékmester “gyümölcskosarat” kiált, ekkor ugyanis mindenkinek fel kell állni és új helyre kell sietnie.
  18. A játék lezárása: A játékot addig játszhatjuk, míg élvezik a gyerekek, örömet okoz nekik. Akkor van vége, ha már többen kipróbálhatták magukat a játékmesteri szerepkörben, vagy ha unalmassá, netán túl felszabadulttá válik. (Természetes időkorlát a szabadidős tevékenységre szánható idő.)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyerekeket, mert vigyáztak egymás testi épségére, mert becsületesen betartották a játékszabályokat (kellékkel egyértelműbben ellenőrizhető, így a becsületükre van bízva), s megnyugtatom őket arról, hogy ezt (és másik) játékot is fogunk még játszani. Megkérdezem őket, hogyan érezték magukat, mire figyeltek, volt-e, s ha igen mi volt érdekes, vagy vicces a játék során. Majd megköszönöm a részvételt, a közös játékot.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Több gyümölccsel, esetleg speciálisan egy éghajlatra jellemző, vagy nem túl közismert gyümölcsnevekkel is játszható. Ebben az esetben lehet kutatómunkát adni a gyümölcs bemutatásával kapcsolatban. A gyümölcskosár mintájára egyéb növény-, állat-, élőlénycsoport, más halmaz: állatkert, istálló, tenger, dinók világa.. is kitalálható. Tantárgyi koncentrációként: környezetismeret, rajz-, vizuális ábrázolás, technika tantárgyak körében előkészítés lehet.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Segítkezés a csapatalakításban, a játékszabályok ismertetése közben a fokozatosság elvét betartva, szükség esetén a szövegértés segítése, újbóli, tevékenységgel összekötött magyarázat. Fizikai, szellemi- és lelki épség fenntartása, megóvása.
  22. Egyéb/megjegyzés: Minden gyermek törvényes képviselője írásban hozzájárult ahhoz, hogy gyermeke kép és / vagy hangfelvételen szerepelhet.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Dr. Szabó Andrea