JÁTÉKRA FEL!

Balogh Tiborné: Lakoma ABC – országban

  1. A játék neve, címe: Lakoma ABC – országban
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők játékosan gyakorolják az ábécé elsajátítását. Cél: az ábécé hibátlan elsajátítása, rögzítése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tanteremben elegendő hely biztosítása, hogy a gyerekek kört alakíthassanak. Figyelmeztetni kell a tanulókat, hogy a babzsákot próbálják pontosan a társuk kezébe célozni, ill. helycserénél figyeljenek egymás testi épségére.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: : babzsák
  12. Technikai igény: Nem szükséges, de játszható körben, széken ülve is.
  13. Az előkészítés feladatai: : A tanterem átrendezése (amennyiben tanórán kerül sor a játékra, lehetőleg még tanóra előtt), hogy óra elején legyen elegendő hely a játékhoz. Babzsák előkészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Egyrészt a tanterem berendezésében segíthetnek a hetesek, másrészt nyelvtanból az ábécé megtanulása után játszható a játék.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék kezdete előtt mondjuk el közösen az ábécét! Majd a kerettörténet elmesélése: „- Képzeletben elutazunk ABC – országba, ahol mindenki nagyon finomakat főz.”
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak. Képzeletben ABC – országban járunk és mindenki jó szakács. A játékvezető odadobja egy gyereknek a babzsákot és megkérdezi: – Hol jártál? Mit főztél ott? A válasz pl.: – Abdán aranyhalat. Ezután a választ adó játékos dobja egy társának a babzsákot és megkérdezi: – Hol jártál? Mit főztél ott? A válasz pl.: Ágfalván árvalányhajat. stb. A válasznak tartalmaznia kell egy helységnevet (lehet kitalált, mesebeli név is) valamint egy ételt (lehet ez is kitalált). A válaszadóknak követni kell az ABC betűit. Így az első játékos a-val, a második á-val, a harmadik b-vel kezdődő szavakat kell, hogy mondjon. Szomszédnak nem dobható a babzsák!
  18. A játék lezárása: Mivel a játék célja az ABC betűinek elsajátítása, ezért akkor van vége, ha végigértünk az ABC-n.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Akik tudják az ABC-t , dicséretet kapnak.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: : Azért, hogy ne mindig ugyanazok a gyerekek álljanak egymás mellett a körben, a játékvezető kb. 8 betű után helyet cseréltet a gyerekekkel: „- Most mondjuk el közösen az ábécét addig a betűig, ahol tartunk, s közben keress magadnak új helyet a körben! Ugyanaz a gyerek nem lehet a szomszédod! Figyelj, ne feledd, melyik betűnél tartunk!” Ha a tanulók már jól elsajátították a játékot, nehezíthetünk: Aki nem tudja, melyik betű következik, vagy rossz betűvel kezdi a válaszát, az kiesik a játékból. Így az a tanuló nyer, aki utoljára marad.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Csak akkor játszható a feladat, ha az osztály már tanulta az ábécét (2. osztály év elején)! A pedagógiai cél elérése csak akkor lehetséges, ha a többség már kívülről tudja az egymást követő betűket. Ellenkező esetben a gyerekek nem fogják élvezni a játékot. A figyelmetlenebb gyerekek használhatják (tantermi játéknál) az osztályban elhelyezett ABC – táblát.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékban feltett kérdések bármilyen aktuális kérdésre cserélhetők, ami a gyerekeket szórakoztatja. Pl. Hogy hívnak? Mi leszel, ha nagy leszel?
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Balogh Tiborné