JÁTÉKRA FEL!

Vilmos Andrea: Mozduljunk!

  1. A játék neve, címe: Mozduljunk!
  2. A játék pedagógiai célja: Az eddig tanult mozgásformák játékos gyakorlása. Ezen túlmenően: auditív figyelem, mozgásfigyelem, mozgásos emlékezet, vizuális figyelem, önkontroll, együttműködés, egymásra figyelés.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tanulók figyelmének felhívása arra, hogy a különböző mozgásfajták során figyeljenek egymásra, továbbá a "helyfoglalás" során csak sétálva közelítsék meg a "kiszemelt" területet.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Játékosok számától függően hullahopp-karika (vagy bármi, ami jelzésértékű) + választóvonalnak lehetőleg linóleum darabok (lapos és kevésbé mozdul el) (vagy bármi, ami jelzésértékű)
  12. Technikai igény: Technikai berendezés hiányában is játszható. Ha van magnó, akkor zene (én szöveg nélküli zenét választanék, hogy a szöveg ne terelje el a figyelmet a konkrét feladatról) is lehet a jelző a mozgássor indítására és befejezésére (ez esetben a ritmus is fontos szerepet kap).
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése – játéktérfél – egyharmadánál linóleum-lapok – középső egyharmad üresen marad – hátsó egyharmadon hullahopp-karikák össze-vissza elszórva.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A helyszín előkészítésében (linóleum darabok, karikák) segítenek – mindenki egy-két darabot a megbeszélt helyre tesz. Ugyanígy össze is szedhetik a játék végeztével.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek/tanulók leülnek a földre a játék kezdő "térfelén". A játékvezető ismerteti a szabályokat és bemutatja a játék során gyakorlandó mozgásfajtákat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Játékterületek szerepének megbeszélése – ahol helyet foglaltak az lesz a mozgásos rész helye. – A már ismert és most bemutatott mozgásforma nevének kimondása. – Egy taps (lehet a zene elindítása) – mindenki mozog – helyváltoztatással, a kijelölt terület bejárásával. – Egy taps (lehet a zene megállítása) – mindenki szoborrá válik. – Két taps – mindenki elindul sétálva a karikák felé. – Egy karikába két tanuló állhat bele (ha páratlanul vannak, egy karikában három tanuló áll). – Mindig másik karikába kell állni és más társsal. – Jelzésre (sípszó, kézmozdulat …) mindenki visszamegy a mozgásterületre. A szabályok ismertetése után – átbeszélés – biztosan megértették-e.
  18. A játék lezárása: Amikor a karikákban állnak – megbeszélés – utolsó mozgássor következik – Mi az, amit befejezésként szeretnének csinálni (akár mindenki csinálhat mást is). Most a cél a mozgásformák gyakorlása – ezért nem kiesős játék. Lehet versenyszerűen is játszani – akkor van vége, amikor csak egy gyerek/tanuló marad játékban.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A tanulók megdicsérése, köszönet a figyelemért és együttműködésért.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mozgásformák váltakoztatása, variálása (lehet egyedül végzendő, de lehet akár páros gyakorlat is) … Zenére – tapsra – más jelzésre … Versenyhelyzet nélkül – versenyhelyzet … (pedagógiai cél …)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes bemutatni a megkívánt mozgásformákat (ha a gyakorlás a cél), a szabályok fokozatos elmondása – elismételtetése, a mozgásidő és a szobor-idő változtatása – variálása.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ismert csoport esetében tudom, hogy mit tudnak; de ismeretlen csoport esetében az életkorban elvárható mozgásformák ismeretében játszható – bevezető, vagy akár feszültségoldó, feszültséglevezető játékként is. A pedagógiai cél határozza meg, hogy versenyhelyzetet teremtek-e vagy sem. A mozgásformák határozzák meg, hogy izommozgató, lazító, bemelegítő, élénkítő, nyugtató … jellegű lesz-e a játék. A zenei sítlus megválasztása is befolyásolja az előbbieket (én mindenképpen szöveg nélküli zenét választanék). A Játék jellege: Órát lezáró, lazító játék. A baleseti kockázat szintje: alacsony/közepes/magas (húzd alá az egyiket) (Versenyhelyzet esetén: közepes) Résztvevők száma: 10- 20 fő Résztvevők életkora: Jelen esetben második osztályos tanulók számára készült. Egyébként nincs korhatár (a konkrét mozgásos feladat változik a kor változásával). Játékidő: A játéktevékenység idejét a játékvezető szabályozza (a mozgásformák számával és az "idők" váltakozásával), de szerintem 8-10 percnél ne legyen hosszabb. Helyszín: Közepes méretű terem, de lehet akár szabadban is sík terepen láthatóan kijelölt határokkal.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Vilmos Andrea