JÁTÉKRA FEL!

Nagy Norbert: Alszik a város

A játék neve, címe: Alszik a város

A játék pedagógiai célja: Kommunikáció, koncentráció, megfigyelés fejlesztése

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: nincs

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Alapvetően nincs, a szerencsére is lehet bízni a kiválasztást, ebben az esetben szükség van mondjuk egy pakli kártyára.

Technikai igény: A kényelmes üléshez szülség lehet székekra vagy babzsákokra

Az előkészítés feladatai: Egy akkora helyet kell találni vagy létrehozni, ahol kényelmesen, körben le tudnak ülni. ehhez szükség lehet padok, székek mozgatására.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha olyan csoport játssza, akik nem ismerik egymást akkor érdemes lehet névtáblát készíteni.

A játék megnyitása, nyitánya: Fel kell vázolni a háttértörténetet, ami többféle lehet. Jelen esetben a történet lényege: Egy kisvárosban éltek, ahol gyilkosok is vannak, akik éjjel elindulnak, hogy eltegyenek valakit láb alól. Ennek a városnak a lakói, plusz az orvos és a rendőr azonban ezt nem nézik jó szemmel, meg akarják találni és elítélni a gyilkosokat.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben ülnek a játékvezető pedig a kör közepéről irányítja a játékot. Mindenki lehajtja a fejét és becsukja a szemét. Először vezető kiosztja a szerepeket, ez történhet fejek megérintésével vagy kártyahúzással a játék elején. A szerepek a következők: Gyilkosok: Minden éjjel felkelnek és mutogatással megszavazzák, hogy kit tesznek el láb alól azon az éjjel. Akkor nyernek ha a játék végére csak ők maradnak, azaz nem szavazzák ki őket az ártatlanok. A rendőr minden éjjel megkérdezheti egy játékosról, hogy gyilkos-e vagy sem. Az orvos minden éjszaka megvédhet valakit egy esetleges támadástól. A rendőr és az orvos célja hogy minden más szerep nélküli játékossal azaz az ártatlanokkal együtt kiszavazzák az összes gyilkost. Akinek nem jutott szerep az ártatlannak számít és napközben tud szavazni.

A játék menete a szerepek kiosztása után egyből egy éjszakával indul, amikor mindenki lehúnyt szemmel “alszik”. A játékvezető először a gyilkosokat kelti fel akik megszavaznak valakit, majd visszaalszanak. Utána az orvost kelti fel, aki meggyógyít valakit, akire a rámutat. Ezek után a rendőr kel fel és valakit meggyanúsít. A gyanúsított játékosról a játékvezető egy megbeszélt jellel, például hüvelkyujj fel vagy le mutatásával, megmondja a rendőrnek hogy gyilkos-e. Ezek után felkel mindenki és a játékvezető kihirdeti ha történt haláleset. Akkor nem történhetett ha az orvos ugyanarra a játékosra mutatott, mint a gyilkosok. Ezek után a játékosok szabadon vitatkozhatnak, hogy ki a gyanús és miért. A vitatkozás végén a játékvezető megkérdezia játékosokat, hogy kit akarnak elítélni, aki szavazatot kap, az a kezén jelzi, hogy mennyinél jár, ez megkönnyíti a játékvezető helyzetét. Aki a legtöbb szavazatot kapja, azt elitélik, kiesik a játékból, ezután besötétedik és jön a következő éjszaka. Ez a ciklus addig folytatódik, amíg a gyilkosok többségben lesznek, ekkor ők nyernek, ha pedig minden gyilkos ki lett szavazva akkor pedig az ártatlanok nyernek. Fontos még, hogy a halottak nem beszélhetnek.

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor a gyilkosok többségben lesznek, ekkor ők nyernek, vagy mindegyiket kiszavazzák és elkapják, ebben az esetben a városlakók győznek..

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megdicséri a játékosokat, megköszöni a részvételt és megbeszélik a tanulságokat.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Több extra szereppel is lehet játszani, amivel a játékvezető szerepe nehezedik, de nagyobb csoporttal érdemes, hogy többségben ne csak ártatlan szerepben legyenek a játékosok. Ezen kívül a kerettörténet változtatásával többféle korban vagy helyszínen is lehet játszani, a változatosság kedvéért pl. Vérfarkas, Maffia, fantasy, aklózok, varázslók stb. Ebben az esetben a szerepeket is át lehet nevezni, hogy minél jobban illeszkedjenek a játékhoz.

A játékvezető speciális feladatai: Meg kell bizonyosodnia, hogy mindenki tisztában van-e szabályokkal, hiszen egy rossz időben felébredő játékos elronthatja a többiek örömét. Az elején érdemes kevesebb szereppel játszani és később bővíteni a választási lehetőségeket.

Egyéb/megjegyzés: A játékot több osztályban is kipróbáltuk, mindenhol nagy sikert aratott.

A játékot lejegyezte: Nagy Norbert