A játék neve, címe: Számsúgó
A játék pedagógiai célja: fejszámolási készség, koncentráció, csapatmunka fejlesztése
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A padsorok közötti terület akadálymentesítése.
Résztvevők száma: 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: kaparós papír, 3 db A4 különböző színű színes papír, 3 db lakat, 3 db boríték vagy lakattal zárható doboz, 24 db apró ajándék (pl. cukorka)
Technikai igény: 12 db iskolai pad, 24 db szék
Az előkészítés feladatai: Helyszín berendezése: négy négy padból egymás mellé helyezve 3 sor képzése, s hozzájuk székek elhelyezése nyolc nyolc db. Műveleti kártyák kinyomtatása, kivágása. Kaparós papír elkészítése, amelyek a kezdő számokat rejtik. Ajándékokat rejtő borítékok/dobozok előkészítése, lakatok beállítása.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nincs ilyen
A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető/tanár köszönti a résztvevőket/osztályt, majd ismerteti a játék célját (a „kincses láda” kinyitása) és mindenkivel húzat egy műveleti kártyát, amellyel kialakulnak a csoportok.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok húznak egy műveleti kártyát, amelyek segítségével kialakul a 3 csoport. Az egy színű kártyát húzók alkotnak egy csapatot. A játékvezető/tanár leülteti az asztalokhoz a csapattagokat a kihúzott műveleti kártyák szerint, majd ismerteti a játékszabályokat. Játék menete: A csapat kezdő embere lekaparja a kapott kaparós papíron az első számot, majd végrehajtja rajta az általa kihúzott kártyán szereplő műveletet. A kapott számot megsúgja a mellette ülőnek, aki a neki súgott számon végrehajtja az ő kártyáján lévő műveletet, s megsúgja a mellette ülőnek. Így számol a csapat tovább, míg az utolsó játékos végre nem hajtja a műveletét a neki súgott számon. Ő a számolása után kapott számot beállítja a lakat első számaként, majd előre hozza a műveleti kártyáját az első játékosnak, s visszaül a helyére. Minden más csapattag átadja a műveleti kártyáját a tőle jobbra ülő játékosnak. Ezek után a kezdő játékos lekaparja a kaparós sorsjegyen szereplő második számot, s a számolás az előzőekhez hasonlóan újból indul. Az utolsó játékos beállítja a lakaton a második számot, s ismét átadja az első játékosnak a műveleti kártyáját. A többiek is továbbadják az előzőekhez hasonlóan a műveleti kártyájukat. Az első játékos lekaparja a harmadik számot, s a számolás ismét elkezdődik. Ha a csapat jól dolgozott a harmadik szám beállítása után a lakat kinyílik, s a jutalom átvehető. Pár instrukció a játék megkezdése előtt: A műveletek elvégzése után mindig egész szám kell, hogy legyen a megoldás. Amennyiben valahol ez nem teljesül, a számolási láncot elölről újra kell indítani. Az utolsó játékosnak a művelete elvégzése után mindig egy pozitív egyjegyű számot kell kapnia. Amennyiben nem így alakul, a számolást az elejétől újra kell indítani.
A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha mindhárom csapat kinyitotta a lakatot, s megszerezte jutalmát. A lakatot elsőnek kinyitó csapat minden tagja kap egy órai munka ötöst.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén mindenkit megdicsérünk, megköszönjük a részvételüket. Megbeszéljük, hogy ki mit tartott nehéznek ebben a számolási feladatban, játékban.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kezdőszámok, műveleti kártyák variálhatók, tetszés szerint átalakíthatók annak figyelembe vételével, hogy az utolsó művelet elvégzése után csak egy egyjegyű szám jöhet ki.
A játékvezető speciális feladatai: A folyamatos figyelemmel kísérés, a megakadásokkor a gördülékeny tovább lépés biztosítása, segítése.
Egyéb/megjegyzés: A játékban résztvevők izgalmasnak találták a játékot, szívesen játszották. Az egyszerű műveletek ellenére a középiskolás korosztálynak sem ment minden számolási lánc zökkenőmentesen. A csapatok a hibák felismerésekor nagy izgalommal vetették bele magukat a hiba megtalálásába. Amikor kevesebb csapattag van, akkor a hiányzó műveletet betesszük a sorba, s vagy a jobbra vagy a tőle balra eső csapattag két műveletet hajt végre.
A játékot lejegyezte: Csányiné Vígh Ilona