JÁTÉKRA FEL!

Somogyi-Strenner Viktória: Szerencse hatos

A játék neve, címe: Szerencse hatos

A játék pedagógiai célja: Koncentráció, együttműködés fejlesztése. Jobb-bal tudatosítása. Ismeretek elmélyítése (hosszú-rövid fogalmának tudatosítása), vizuális szerialitás fejlesztése

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Játékosok figyelmének felhívása, hogy a kocka ne essen le az asztalról. Ha mégis leesik, vigyázzanak nehogy beverjék a fejüket az asztalba, amikor lehajolnak érte és felveszik.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Színes számolórúd készlet (mennyisége résztvevők számától függ), 1 darab dobókocka, időmérő eszköz (pl: konyhai időzítő óra)

Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kényelmesebben játszhatnak, ha van egy asztal, amit körbe tudnak ülni és minden játékosnak van egy széke, amire leülhet.

Az előkészítés feladatai: Egy asztal köré annyi széket kell tenni, ahány résztvevő van. Asztal közepére ki kell tenni a színes számoló rudakkal teli zacskót, dobókockát, időmérő eszközt.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők segíthetnek elhelyezni a székeket az asztal köré.

A játék megnyitása, nyitánya: Misi a kis törpe a varázserdőben talált egy zacskó színes rudat. Felvette a zacskót, de abban a pillanatban észlelte, hogy valaki követi. Szaladni kezdett apró lábaival. Odaért egy varázsfolyóhoz, ami megszólalt és ezt monda: Ott a bokorban találsz egy dobókockát. Fogd meg, ha szerencséd van és 6-ost dobsz, a kisebb-nagyobb rudakat egymás mellé pakolva egy varázshidat tudsz építeni és átjutsz a szülőfaludba, ahol biztonságban leszel. Fontos, hogy a varázskocka megérintése után igyekezned kell, mert a varázsfolyót őrző óriás 3 perc múlva felébred az órája csörgésére. Segítsünk mi is a manónak a híd építésében. Aki a leghosszabb hidat építi, annak a hídján tud átkelni a manó.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben ülnek, a játékvezető az asztal mellett állva irányítja a játékot. A kezdőjátékos (legfiatalabb játékos) feladata, dobjon egyet a dobókockával, törekedve arra, hogy a kocka ne essen le az asztalról és a jobbról mellette ülő hozzáférjen. A dobást követően csak a jobb oldali játékostársa érhet hozzá a kockához és neki kell dobnia. Amikor valaki 6-ost dob akkor a zacskóba odakészített színes rúd készletből el kell kezdenie kitenni egy sorozatot, melynek rövid és hosszú színes rudak váltakozásából kell állnia (rövid-hosszú-rövid-hosszú). Ezt a sorozatot addig folytathatja, míg valaki 6-ost nem dob, ekkor tovább kell adnia a színes rúd készletet és az újonnan hatost dobó kezdi meg vagy folytatja sorozatát. Ha valaki megint 6-ost dob, akkor a már megkezdett színes rúd sorozatot folytathatja. Fontos, hogy aki rakja a rudakat, az nem dob a kockával. A játék 3 percig tart, melyet konyhai időmérő eszköz csörgése jelez. Az nyer, akinek a leghosszabb a sorozata a játék végén.

A játék lezárása: Megszólalt az óra, letelt a 3 perc. Nézzük meg kinek lett a leghosszabb az épülő hídja. Kinek a hídján tudott áthaladni Misi a törpe követője elől?

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játékosok megdicsérése, részvétel megköszönése. Beszélgetés az időnyomásról és a teljesítményről. Hogy érezted magad a színes rudak pakolgatása közben? Hogy érezted magad, amikor más rakta a színes rudakat?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Meghatározott színű színes rudak egymás mellé helyezése, kezdetben 2 színű sorozatok alkotása (pl: csak kék, piros színű), majd 3-4 színű rúd (pl: rózsaszín, zöld, kék, piros). Előre megrajzolt kártyákon levő sorozat minták pontos kirakása 6-os dobás esetén.

A játékvezető speciális feladatai: Szabályok ismertetése, óra beállítása. Rövid-hosszú rúd sorozatának bemutatása

A játékot lejegyezte: Somogyi-Strenner Viktória