„Játékvezető: – Üdvözöllek benneteket, kis nádirigóim! (A gyerekek körben ülnek.) Ez a kör a mi fészkünk, a mi otthonunk. De képzeljétek, van közöttünk, a sok kicsi rigó között egy kakukk (kakukktojás). Tudjátok, a kakukk arról híres, hogy előszeretettel fészkel más madár fészkébe. Ha nem fedjük fel az ő személyét, bizony elfoglalja a fészkünket, s kitúr bennünket a saját otthonunkból. Ezt nem engedhetjük! Hogy ki lesz a kakukk, senki nem fogja tudni, csak az, aki ebből az állatos/madaras kártyából a kakukk képét húzza ki. Most körbemegyek, kérlek benneteket, válasszatok egy kártyát, de ne mutassátok meg senkinek! (A játékvezető körbejár a játékosok számával megegyező számú kártyapaklival, ebből választanak a gyerekek, úgy, hogy mindenki csak a saját lapját lássa). – Most pedig kezdődhet a kakukk lefülelése. Folyamatosan keressétek egymás tekintetét. Felváltva nézzétek a társaitok szemét. Az nem baj, ha a játékostársad éppen akkor nem néz a te szemedbe. A kakukk ki akarja lökni a rigókat a fészekből. Ezt úgy teszi, hogy megpróbál észrevétlenül rákacsintani a többiekre, a rigókra úgy, hogy csak az a játékos vegye észre, hogy mit csinált, akire kacsintott. Akire a kakukk rákacsintott, az kiesik a játékból, s leül a széke elé. Ha valaki észreveszi, hogy ki a kacsintó, akkor azt jeleznie kell, de egyelőre még nem árulhatja el, hogy kire gyanakszik. Ha már három játékos sejti, hogy ki a kakukk, vagyis ki a kacsintó, akkor nekik egyszerre kell rámutatniuk arra a játékosra, akire gyanakszanak. Ha nem ugyanarra mutatnak, akkor mindhárman kiesnek a játékból. Ha mindannyian ugyanarra mutatnak, akkor az a játékos esik ki, akire rámutattak, akkor is, ha nem ő a kakukk, nem ő a kacsintó. Ha a kiválasztott játékossal, azaz a kakukkal együtt már csak hárman maradtak a játékban, akkor a kacsintó, a kakukk nyert, hiszen már nem lesz három résztvevő, aki gyanakodna, aki le tudná őt fülelni. Ha pedig lefülelik a kakukkot a nádirigók, a rigók otthona megmarad, a rigók vagyis a többiek nyernek. A játék lezárása: Jv.: – Nehéz volt lefülelni a kacsintót? Ha igen, miért? Mi segített abban, hogy fenn tudd tartani a figyelmedet? Gy/J.: – Kíváncsiság. Hogy a csapatomért, közös célért játszom. – Más élethelyzetekben (tanítási órán, házi feladat írásánál, közlekedésnél) hogyan tudod fenntartani a figyelmedet? Gy/J.: – Megpróbálom kizárni a zavaró tényezőket. Tanulásnál nem szól a hattérben a tévé, sem zene. „
Haragó Tímea
Célcsoport: 5-9