JÁTÉKRA FEL!

Szabóné Székely Erika: Sakkjátszma másképp

  1. A játék neve, címe: Sakkjátszma másképp
  2. A játék pedagógiai célja: rövid távú memória fejlesztése, figyelemfejlesztés, reagálóképesség fejlesztése, reakcióidő rövidítése
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: pad, labda vagy babzsák, vagy nagyobb plüssfigura
  12. Technikai igény: nincs technikai igénye
  13. Az előkészítés feladatai: terület kijelölése – országhatár, és tőle egyenlő távolságra a polgárok lehetséges tartózkodási helye Két csapat (országok lakossága) kialakítása tetszőleges módon
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Terület kialakításában segédkezhetnek a gyerekek
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: A Fehérország és Feketeország háborúban áll. Az ország népe a sakkfigurák nevét viseli. Mindkét csapatból 1-1 tagot megnevezünk, (király, királynő, futó, bástya, stb. a kilencedik gyerektől kezdve gyalogok – ha a létszám 18 felett van) Békés módon csatáznak, mert sorozatosan párbajt vívnak, aminek a lényege: ha a csata irányítója (játékvezető) valamelyik sakkfigura nevét kimondja, azok a határ két feléről, a kijelölt vonal mögül azonnal futnak a középre, határra helyezett „varázslatos” tárgyért. Ha gyalogot mond, az összes gyalog mindkét oldalról versenyben van. Minden menet 1 pontot ér a gyorsabb csapatnak.
  17. A játék menete, játékszabályok: A terület kijelölése és a kerettörténet ismertetése után a játékvezető megnevezi a játékosok mesebeli nevét, ezt vissza is mondatjuk a gyerekekkel. Szabály: csak a nevek elhangzása után szabad indulni, a határt tilos átlépni. Gyalogok esetén az összes így gyerek elnevezett gyereknek el lehet indulni.
  18. A játék lezárása: Érdemes előre meghatározott összpontszámig játszani a játékot, ezt úgy meghatározva, hogy minden páros legalább kétszer sorra kerüljön.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Értékelés, a győztes ország kihirdetése, taps.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • Sakkfigurák neve helyett számokat adunk a gyerekeknek, a gyerekeket, illetve a versengő párokat műveletekkel választunk ki – csapatvezető nem pl. nem azt mondja 5, hanem pl. 8-3, vagy 12-7. Ezzel a számolási készség is nagyon jól és másképpen fejleszthető, mint matematika órán. Jól fejleszti a megosztott figyelmet is. • Idegen nyelvet tanuló gyerekeknél egy jól használható változat pl. a tanult szavak memorizálására, gyakorlására, ha a gyerekeket pl. színekkel nevezzük el, de a hívás pl. angol nyelven történik.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A csapattagok a kijelölt területen belül maradjanak.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szabóné Székely Erika