A játék neve, címe: Sivatagi karaván – (A karaván minden tagja jusson el az oázisba.) (A Postás játék átalakított változata.)
A játék pedagógiai célja: – együttműködés fejlesztése – egymásra figyelés – türelem
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Koordinálni a játékhelyszín berendezését, nehogy a padtologatás közben megsérüljenek a játékosok. A játék során az előre mozgásokhoz kellő tér biztosítása a csapattagoknak a székek mögött.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: kártyalap (kétoldalas, jelzésekkel), 1 kulacs víz
Technikai igény: minden játékosnak asztal, szék
Az előkészítés feladatai: A játékosok számával (páros) megegyező asztal/pad szembefordításával két sor kialakítása, minden asztalhoz/padhoz széket helyezni.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A padok, székek elhelyezése, beforgatása közösen. A kulacs víz lerakása az utolsó asztalok közepére.
A játék megnyitása, nyitánya: A két csapat (karaván) tagjai üljenek le egymással szemben. Döntsétek el tetszőlegesen, hogy melyik csapathoz akartok tartozni, arra az oldalra üljetek le. Képzeljétek el, hogy egy karavánnal – a csapattársaiddal – utaztok a sivatagban. A cél, hogy a karaván minden tagja eljusson az oázisba, a kúthoz.
A játék menete, játékszabályok:Fogjátok meg a pad alatt egymás kezét úgy, hogy a többiek ne lássák a kezedet. Ezt a kulacs vizet –az oázis kútja – tegyétek az asztal végére, középre. Van nálam egy kártya, amit hamarosan ki fogok rakni az asztalra. Ha a kártyán a kék vízcsepp lesz felül, akkor az első játékosoknak az lesz a feladata, hogy a mellette ülő játékosnak megszorítsa a kezét. Ő továbbadja ezt az azt követő játékosnak, és így végig a legutolsó játékosig. A legutolsó játékosnak pedig az a feladata, hogy valamikor, amikor megszorítják az ő kezét, akkor elkapja a kulacs vizet. Lehetőleg gyorsabban, mint a vele szemben ülő játékos. De ezt a folyamatot csak akkor kell megtenni, ha a vízcsepp van felül. Ha a sárga kör – nap – van felül, akkor nem szabad megszorítani a melletted ülő kezét. Ha mégis megszorítod, akkor a karaván nem haladhat tovább, mindenki marad az aktuális helyén. Tegyünk egy próbát! Kérem, hogy mindenki nézzen a fal felé, kivéve az első két játékost. Nekik engem kell nézniük, ill. a kártyát, amikor lecsapom…. (A próbajáték után …..) A következő körben azt fogom kérni, ha szintén sikeresen megcsináljátok a feladatot, hogy a sikeresen vizet szerző csapat utolsó játékosa keljen fel, jöjjön előre, az első helyre, és minden csapattag eggyel üljön arrébb.
A játék lezárása: Az a csapat a nyertes, aki először visszaér a kiinduló helyzetbe, vagyis a karaván minden tagját az oázisban vízhez juttatja. Ha az idő lehetővé teszi, a játékot megismételhetjük, így lehetősége van a másik csapatnak is az oázisba jutni. A terem visszarendezése eredeti állapotába, ügyelve a balesetveszélyre a padok tologatásánál.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nincs külön jutalom, viszont mindenki igyon vizet, mert átkozottul meleg van a teremben és kint is. Feldolgozás nem készült.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a sárga kör – nap – van felül, akkor nem szabad megszorítani a melletted ülő kezét. Ha mégis megszorítod, akkor a karavánnak lesz egy hibapontja és eggyel visszafelé kell haladnia, így lehet, hogy később érnek be az oázisba.
A játékvezető speciális feladatai: Vitás helyzeteknél döntés: pl. az egyik csapat játékosa előbb nyúlt a vízért, de felborította a kulacsot. A másik csapat játékosa pedig megfogta. Nem az számít, ki érinti meg először, hanem ki fogja meg először határozottan. Ezt jó a játék elején tisztázni.
Egyéb/megjegyzés: nincs
A játékot lejegyezte: Kovács Anita Andrea
[slug kovacs-anita-andrea