JÁTÉKRA FEL!

Dr. Babiczkiné Pellikán Krisztina Márta: Cenzúra nélkül

  1. A játék neve, címe: Cenzúra nélkül
  2. A játék pedagógiai célja: 1. A történelem órán tanult reformkori alakok összegyűjtése, a róluk tanult ismeretek felidézése, rendszerezése. 2. Koncentrációs képesség fejlesztése. 3. Memóriafejlesztés.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Figyelemfelhívás: a röpiratot csupán a társunk kezébe tesszük, nem ütünk vele!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Témafelvezetéshez: képek a reformkor nagyjairól Játékhoz: röpirat
  12. Technikai igény: Üres tér. Osztályunkban a tanterem egy részének szabaddá tétele.
  13. Az előkészítés feladatai: A padok hátrapakolása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Tantárgy: történelem Témakör: A reformkor – A reformkor nagy alakjai Összefoglaló óra – a híres történelmi/irodalmi személyek főbb tevékenységének átismétlése, összegzése, rendszerezése
  16. A játék megnyitása, nyitánya: 1. Beszélgetés a reformkorról (idő, hely, jellemzők, események stb.) 2. A reformkori „nagyok” – képek alapján szerepek felvétele Válassz ki egy képet! Indokold, hogy miért éppen őt választottad! 3. E/1. személyű bemutatkozás Fogalmazz meg a választott személyre jellemző gondolatot! 4. A „röpirat” terjesztése – JÁTÉK Képzeletben utazzunk vissza a reformkorba! Mindenki maradjon a kiválasztott képen szereplő személy bőrében! Álljunk körbe, mutatkozzunk be még egyszer! Figyeljünk egymás nevére, jegyezzük meg, hogy ki kicsoda! Egy bátor jelentkező álljon a kör közepére! (Széchenyi, Kossuth, Katona, Petőfi, Jókai, Vasvári, Táncsics, Kölcsey, Wesselényi stb.)
  17. A játék menete, játékszabályok: A kezemben tartok egy röpiratot, amely az osztrák udvar hazánkat sértő politikáját támadja. A feladatunk az, hogy minél gyorsabban eljuttassuk ezt az iratot minél több hű hazafihoz. Ez meglehetősen veszélyes dolog, mert akinek a kezében az udvari titkosrendőrség megtalálja, azt nyomban letartóztatja, bebörtönzi. A Habsburg-ellenes gondolatok titkos terjesztése nem megengedett! Ezért fontos, hogy a középen álló (aktuális) futár minél előbb szabaduljon az irománytól! A körben állók egymás nevét mondogatják, javaslatot tesznek az új futár személyére. Aki meghallja a saját nevét, a lehető leggyorsabban új nevet mond a körben állók közül. A futár feladata, hogy gyorsabb legyen, és még azelőtt a megnevezett kezébe helyezze a röpiratot, hogy az új nevet mondhatott volna. Ha ez sikerül, helyet cserélnek, ő lesz az új futár. A középről szabadulónak a körbe kiállva azonnal új nevet kell mondania, mert ha az új futár gyorsabb, rögtön visszaadhatja a papírt. Aki véletlenül a középen álló futár nevét mondja, középre kell állnia, vállalva a veszélyes küldetést! Amennyiben szükséges – a kerettörténet ismertetése után – újra bemutatkozhatnak a reformkor nagyjai, aztán JÁTÉKRA FEL!
  18. A játék lezárása: Beszélgetés a futár érzéseiről – életérzések az önkényuralom időszakában – érzések játékosként
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Hogyan érezted magad a játékban? Emeld olyan magasra a kezedet, amennyire élvezted a játékot!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezítés: új játékban újraosztjuk az előző játék neveit. A névcsere megnehezíti a játékot, fokozottabb koncentrációt igényel!
  21. A játékvezető speciális feladatai: Koncentráció történelemmel Motiváció, ráhangolás
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Dr. Babiczkiné Pellikán Krisztina Márta