JÁTÉKRA FEL!

Andrekovics Aranka: Pillangósok, cicások

  1. A játék neve, címe: Pillangósok, cicások
  2. A játék pedagógiai célja: Ismerjék meg egymást a különböző óvodai csoportból érkező gyermekek. Csapattá válás segítése. Beszédkészség, kognitív képességek problémamegoldó gondolkodás, rövid távú memória fejlesztése. Testhatárok érzékelése, taktilis észlelés fejlesztése. Mozgásfejlesztés: nagymozgások és finom motorika. Ritmusérzék, hallási észlelés és differenciálás fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Kisgyermekek esetében felhívjuk a figyelmet az összeütközés lehetőségének elkerülésére
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: gyermekenként 1 szék, diót ábrázoló képek
  12. Technikai igény: CD lejátszó, zenei CD (szabad ban történő játszás esetén ez a rész bármilyen mechanikus mozgásos feladattal kiváltható: pl. különböző járásuk, szökdelések, mászások, kúszások, utánzó mozgások végzésével.)
  13. Az előkészítés feladatai: Az eszközök előkészítése, a hely és idő biztosítása, a terem rendezése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem rendezésébe és a székek előkészítésébe a gyerekek is bevonhatók.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Első alkalommal megkérdeztem, hogy ki milyen csoportból érkezett. (Pillangós, cicás) Elmondtam, hogy szeretném, ha megismernénk egymást és úgy mutatkoznánk be egymásnak, hogy közben játszunk. A későbbiekben már csak „pillangós-cicás” játékként beszéltünk róla és csak megkérdeztem, hogy emlékeznek-e rá.
  17. A játék menete, játékszabályok: • Bemutatkozás: keresztnév és a csoport – ahonnan érkeztek- ismertetése • Első feladat: Helycserés. Egyenként mondjuk annak a nevét, akivel helyet szeretnénk cserélni. Cicás csak pillangóst választhat és fordítva. (Pillangós Dávid mondja, hogy cicás Beával cserélek. Majd Bea mondja, hogy pillangós lizával cserélek, majd Liza mondja, hogy cicás Balázzsal…, amíg mindenki sorra nem kerül) • Második feladat: A székek által határolt szükségszerűen szűk helyen séta egymás kerüléséve a „Bocsánat, szabad?” szavak használatával. Jelre mindenki a saját helyére üljön. • Harmadik feladat: Járkálás a körön belül. Egy gyermek helyét meghatározom, a többieknek hozzá viszonyítva üljenek le úgy, hogy pillangós mellé cicás kerüljön és cicás mellé pillangós. Ellenőrzés: ahogy ülnek sorban mindenki mondja meg a csoportját. A hibát nekik kell javítani lehetőség szerint minél kevesebb felnőtt segítséggel. (Nagyon helyesek voltak  ) • Negyedik feladat: A körön kívül diók képét raktam a földre. Zenére járás közben dióhoz érve diótörés (egyik, majd másik lábbal rácsapni a dióra) Ha elhalkul a zene újra a székekre kell ülni az előző módon.
  18. A játék lezárása: Egy szakaszt addig játszunk, amíg a gyerekek élvezik és megvan a fejlesztő hatás. Ha a foglalkozás végén járunk, akkor a közös értékeléssel zárunk. Ha más játék következik, vagy a következő szintre szeretném juttatni a játékot akkor átvezetés bejelentéssel, vagy a szabály módosulásának rövid ismertetésével az új játékba.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Közös értékelés: Együtt felidézzük a játék szakaszait. (Egy-egy szakasz önálló játék is lehet) A gyerekek elmodják, hogy kinek mi tetszett a legjobban. Ez része a beszéd és rövid távú munkamemória fejlesztésének. A játék öröme egy pozitív élményforrás, nem tartom szükségesnek feltétlenül jutalmazni, csak ha valaki önmagához képest nagyon jól teljesített, egy matricával jutalmazom, amit ő választhat ki.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Amikor már csapattá váltunk lehet több elemű a játék, nem csak „Pillangósok és cicások”. Bármi alapján lehet választani. (zöldségek, gyümölcsök, kedvenc mesehősök…)
  21. A játékvezető speciális feladatai: • differenciálás és optimális segítség nyújtása a fejlesztő hatás elérése érdekében • megtalálni az optimális időpontot, amikor tovább léphetünk egy magasabb nehézségi szintre megőrizve a fejlesztő jelleg mellett a játék örömét (nem baj, ha a játékban rejlő összes lehetőség nem egy alkalommal valósul meg) • folyamatosan figyelni a balesetmentességre • folyamatos értékelés és pozitív megerősítés • a gyerekeknek lehetőség biztosítása arra, hogy egymást is segíthessék, de csak a kellő pillanatban és mértékben
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék létrejöttének körülményei: Egy hét csoportos intézményben dolgozom óvodapedagógusként fejlesztő szakirányon. A DIFER méréseket is én végzem. Ennek tapasztalatai alapján a tanulási nehézségek megelőzésére a nagycsoportos gyermekek közül 8-10 gyermek számára az óvodai időn túl „Fejlesztő” játszós délutánt tartok. A jelenlegi csoportban két óvodai csoport gyermekei érkeztek, akik látásból ismerhették egymást. A játékok fázisai külön is játszhatók, de a cél érdekében tudatosan így építettem fel.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Andrekovics Aranka