JÁTÉKRA FEL!

Lévai Zsuzsanna Anett: „Vigyázz, itt a farkas”

  1. A játék neve, címe: "Vigyázz, itt a farkas”
  2. A játék pedagógiai célja: Az óvodai foglalkozások alkalmával tanult téli álmot alvó állatok neveinek gyakorlása, mozgásigény kielégítése és a rövidtávú memória fejlesztése, valamint a szociális kompetenciák fejlesztése a közös tevékenység által.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Csoportszoba/tornaterem tárgyainak elpakolása az útból. Menetirány megbeszélése, az ütközések elkerülésének érdekében.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: szivacs vagy lepedő, ami házikóként szolgál
  12. Technikai igény: Nincs szükség semmilyen technikai kellékre
  13. Az előkészítés feladatai: terem elrendezése úgy, hogy kellő hely legyen a szaladáshoz. A szivacs/lepedő előkészítése könnyen elérhető helyre
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segíthetnek a teremrendezésben, a szivacs/lepedő elhelyezésében.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ráhangolódásként a játék témájára, minden gyermek mondhat egy téli álmot alvó állatot, ügyelniük kell arra, hogy olyat mondjanak, ami még nem hangzott el.
  17. A játék menete, játékszabályok: Ráállunk a leterített vagy kikészített szivacsra (ez a házikónk), majd minden gyermek kiválasztja, hogy Ő milyen téli álmot alvó állat szeretne lenni. Itt már többen is lehetnek ugyan azok. Megkérem Őket, hogy figyeljenek egymásra, mert kíváncsi leszek később ki emlékszik arra, hogy a többiek mik voltak. Amikor mindenki választott egy állatot, elmondom, hogy körülöttünk egy hatalmas erdő terül, ahol kedvükre szaladhatnak, ám a gonosz farkas itt szokott ólálkodni. Így, ha kiáltok, hogy „Vigyázz, itt a farkas”, akkor mindenkinek vissza kell szaladni a házikóba, minél gyorsabban. Az a legügyesebb, aki elsőnek ér be. Mikor mindenki a házikóban van, a „Nem félünk a farkastól, nem bánt az csak megkóstól” gúnyolódással elkergetjük a gonosz (képzeletbeli) farkast, majd újra mehetnek az erdőbe a kisállatok. A balesetek elkerülése érdekében megbeszéljük, hogy melyik irányba van a menetirány és, hogy tilos egymást lökdösni, ha gyorsabb, mint az előtte haladó, akkor kikerülheti. Addig lehet játszani, ameddig a gyerekek élvezik. Az utolsó körnél, már nem a hangomra kell figyelni, hanem a sötétedésre. Amikor lekapcsolom a lámpát, haza kell szaladni, mert besötétedett és veszélyessé válhat az erdő.
  18. A játék lezárása: Lezárásként, leülünk a házikóban és körbekérdezem, hogy ki milyen állat volt. Erre a kérdésre az nem válaszolhat, akiről éppen szó van. (szervezet lecsillapítása)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Elmondom, hogy kik voltak azok, akik a leggyorsabban reagáltak a jelre, kik értek be mindig elsők között. Megbeszéljük, hogy ki hogyan érezte magát, majd mindenkit lábnyomos nyomdában részesítek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az állatok témakör bővíthető, esetleg utánozhatja is a választott állat mozgását, hangját a játék során. Változtathatja a szerepeket. Vagy lehet akár egy tényleges farkas is, aki elkaphatja azt, aki nem ér be időben.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Speciális feladat nincs, a megfelelő hangerőre kell nagyon ügyelni.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az óvodai csoportomban a téli álmot alvó állatok a projektünk témája, így ehhez kapcsolódóan szerettem volna játékot kitalálni. A játékszabályok megalkotásában figyelembe kellett vennem, hogy a játékot 4 éves gyermekekkel fogom eljátszani, így nem lehet túl összetett, vagy bonyolult. A csúfolódás már egy hasonló játékban előfordult, óriási katarzis élményt nyújtott számukra, ezért vettem bele ebbe a játékba is. A képeket e-mailben csatoltam.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Lévai Zsuzsanna Anett