JÁTÉKRA FEL!

Rábai Szilárd: Paraszt activity (zenei változat)

  1. A játék neve, címe: Paraszt activity (zenei változat)
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők játékos keretek közt fejlesszék zenei tudásukat, műveltségüket, illetve fejlesszék az előadókészségüket, gyakorolják a csoport előtti nyilvános megnyilvánulást.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Papír, tollak, kalap/sapka, időmérésre alkalmaz eszköz
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A papírlapokat kis cetlikre tépni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A szabályok ismertetése után a játékosokat két csoportra kell bontani (a vezetőt is beosztjuk). Ha páratlanul vagytok, az egyik csoportban eggyel többen lesznek, de ez nem jelent lényeges előnyt. Ezután osszátok szét a cetliket, mindenkinek ötöt. A játékosoknak ezután minden cetlire egy-egy zenével kapcsolatos szót vagy kifejezést kell írniuk. A feladványok legyenek közismertek (ismerje a játékosok harmada). A szavakat a kalapba helyezzük. Jó, ha van pár extra cetlink, így ha valaki változtatna, megteheti, illetve lehetőség van, hogy a nagyon gyors játékosok írjanak egy-két plusz feladványt, ha kedvük tartja.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék két fordulóból áll, amelyekben a csapatok felváltva jönnek. Az adott csapat körében a csapat egyik játékosa lesz az előadó, az ő feladata, hogy a rendelkezésre álló egy perc alatt a lehető legtöbb feladványt elmagyarázza (az első-), illetve elmutogassa (a második fordulóban). A saját csapata közben hangosan találgathat, míg az ellenfél csapata csak megfigyeli a játékot. Nem lehet olyan ember előadó, aki már többször volt előadó, mint az aki a csapatból legkevesebbszer (azaz sorban kerülnek sorra a játékosok). Az előadónak a legelső feladvány megnézése után van lehetőség gondolkozni, az idő akkor indul, amikor elkezdi a beszédet/mutogatást. Ha kitalálták a feladványt rögtön húzhatja a következőt, de itt már a gondolkodással a saját idejét használja. Ha a játékos nehéznek gondolja a kihúzott szót, lehetősége van, hogy félretegye és újat húzzon. Egyszerre csak egy feladványt tehet félre, de bármikor dönthet úgy, visszatér a félretett feladványhoz. Tilos kimondani a feladvány részeit, illetve ha a feladvány tulajdonnév, tilos tulajdonneveket mondani. Mutogatás közben tilos beszélni, illetve rámutatni az elmutatandó dologra. Ha lejárt az idő, az előadónak abba kell hagynia amit, csinál, és csendben kell maradnia, a csapatának pedig van még egy darab tippje (amit megbeszélhetnek egymás között), de amint valaki bemondott a csapatból valamit az lesz az. Ha nem talált, az utolsóként kihúzott szó visszakerül a kalapba, a többi a csapathoz kerül. Az első fordulóban elfogytak a cetlik, megállítjuk az időt. Minden csapat annyi pontot szerez, amennyi szót kitaláltak. A következő fordulót ugyanaz a csapat kezdi, aki utoljára szerepelt, de csak annyi időt kap, mint amennyi előzőleg maradt nekik, utána újra rendes körök következnek.
  18. A játék lezárása: A játéknak vége, ha a második fordulónál is elfogytak a cetlik a kalapból.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Összesítjük a csapatok egyes fordulókban szerzett pontjait. Holtversenynél a második csapat nyert.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha sok időtök van, berakhattok két további kört: egy rajzolósat (ezt érdemes a mutogatós kör előtt), illetve utolsóként egy olyat, amiben hangeffektek alapján kell kitalálni a szavakat. Ez utóbbiban a szereplő játékos és a csapata hátat fordítanak egymásnak, így a játékos nyugodtan mozoghat a hangeffektek kiadása közben.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelj az időre, ha lejárt szólj rá az előadó játékosra, hogy hagyja abba, amit csinál. Szabálytalanság (pl. a feladvány egy részének kimondása, beszéd mutogatás közben) szankcionáld a csapatot, pl. le kell cserélni az aktuális szót, az adott szó az ellenfél kitalált szavai közé kerül, berekeszted az adott csapat körét. A szabálysértés szándékossága és gyakorisága alapján ítélj súlyosabb szankciókat. Játék közben felmerülhet, hogy az adott feladvány helytelen (pl. nem kapcsolódik a zenéhez, vagy senki sem ismeri a szerzőjén kívül), ezeket az első forduló után távolítsd el a játékból. Az emiatt fellépő esetleges hátrányt pluszpontokkal egyensúlyozhatod.
  22. Egyéb/megjegyzés: Etikai szabály, hogy nem illik az előadástól függetlenül a saját szavainkra tippelni, csak akkor mondjuk be tippként, amit mi írtunk, ha erre a produkció alapján jöhettünk rá.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Rábai Szilárd