JÁTÉKRA FEL!

Balázs Attila: Következik belőle?

A játék neve, címe: Következik belőle?

A játék pedagógiai célja: A gyors, logikus gondolkodás fejlesztése, tanórai keretek között a tananyag ismétlése, rögzítése.

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a résztvevők figyelmét arra, hogy a kelléket gyengén, a másik sérülése nélkül kell dobni.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Egy db. kisebb méretű, könnyű, nem sérülékeny dobható tárgy, pl. labda, plussállat.

Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, esetleg székek a körön kívül, melyekre a kiesett játékosok leülhetnek

Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése, hogy ott körben állva biztonságosan lehessen játszani.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem kialakítását, felesleges asztalok és székek eltolását, a terem egy távolabbi részébe vitelét maguk a játékosok végezhetik.

A játék megnyitása, nyitánya: Ha a csoport tagjai nem ismerik egymást mindenki mutatkozzon be, majd a játékvezető ismerteti a játék szabályait és kerettörténetét. A kerettörténet szerint nyelvészek/tudósok,/biológusok próbálják a környezetünk különböző jelenségeinek, tárgyainak, élőlényeinek közös jellemzőit megtalálni. Kinek sikerül a legtöbb esetben?

A játék menete, játékszabályok:A játékot lehet ketten is játszani, de jobb, ha a játékban több részvevő, kisebb csoport vagy akár teljes osztály vesz részt. Szükség van egy könnyű tárgyra, pl. plüssállat, kislabda, a játékosok állnak, kört alkotnak. A játékot a játékvezető kezdi, az egyik részvevőnek, Tominak dobva a tárgyat két kifejezést, főnevet mond, pl. bot és ceruza. Tominak felelnie kell, egy szóval vagy rövid mondattal, miben hasonlít ez a két tárgy egymáshoz, mi következik a két főnévből. Pl. mindkettő fából van. Tomi dobja a kislabdát Lilinek, közben mondja: réz és vas. Lili válaszol, pl. mindkettő szilárd/fém. Lili dobja tovább a labdát Zolinak, mondja a két kifejezést: led égő és gyertya, Zoli már válaszol is: mindkettő világít, majd dobja a labdát a következő játékosnak. A játékvezető a játékból közben kiszáll, az időkeretre figyel és a válaszok helyességére.

A játék lezárása: A kifejezéseket és válaszokat gyorsan kell mondani, aki tétovázik, lassan (csak hosszú másodpercek után) vagy logikailag hibásan válaszol, esetleg nem tud két főnevet, kifejezést mondani az leül, kiesik a játékból. A végén csak ketten maradnak, ahol egyikük előbb-utóbb hibázik vagy késik. A játék kezdődhet újra.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosoknak a részvételt megköszönjük, megdicsérjük őket, a győztes akár megkaphatja a játékban használt tárgyat, kislabdát, plussállatot.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék tanórai, tananyaghoz kötődő alkalmazása: A játékot lehet használni tanórai keretek között is, óra elején a motiváció felkeltésére, illetve óra végén levezetésként, ismétlésként, lazításként. Például biológia órán a tantárgyhoz általánosan, vagy az aktuálisan tanult témakörhöz igazítva a feladatot. Ugyanúgy kört alkotva, egy plussállatot vagy kislabdát dobálva megy körbe a feladat, kisebb korosztálynál pl.: róka és farkas, erre a válasz lehet: mindkettő ragadozó, tarajos zápfog, erdőségek lakói, stb. Paprika és káposzta: termesztett, kerti növények, főeres levél, főgyökérzet, stb. Lepkék és bogarak: ízeltlábúak, három pár ízelt láb, három testtás, stb. Nagyobb korosztálynál, gimnazistáknál, vagy fakultáció esetében mint játékvezető kezdem a kört, dobva a plüsst, majd a válaszok helyességére figyelek: pl: DNS és RNS, majd ami következik belőle pl: nukleinsavak, sejtmagban is találhatók, fehérjeszintézis résztvevői, stb. Keményítő és cellulóz: összetett szénhidrátok, növények fő anyagai, glukóz molekulákból állnak, stb. Pepszin és tripszin: mindkettő enzim, fehérjéket bontanak, hidrolizálják a tápanyagokat, aminosavakból állnak, stb, és így tovább.

A játékvezető speciális feladatai: – a szabályok ismertetése – a válaszok felügyelete – a játék irányítása, fegyelem megtartása – figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is.

A játékot lejegyezte: Balázs Attila