JÁTÉKRA FEL!

Szekrényesné Tahy Klára: Hatos dobós – prímszámokkal

  1. A játék neve, címe: Hatos dobós – prímszámokkal
  2. A játék pedagógiai célja: Motiváció elmélyítése, matematikai képességek begyakoroltatása, figyelem fenntartása, új tanuló beilleszkedésének segítése
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a gyerekek figyelmét arra, hogy egymás kezéből a tollat figyelmesen vegyék ki!
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Dobókocka, toll, íráshoz használható lapok maximum A/6-os méretben.
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: Terem berendezése úgy hogy a padokat körbe lehessen ülni, eszközök bekészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem berendezésében segíthetnek.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék kezdete előtt a cél ismertetése, azaz a gyakoroltatni kívánt ismeret átismétlése. (prímszámok, négyzetszámok, számsorozatok, vers szövege,…)
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok asztal körül ülnek. A játékvezető az asztalon kívül helyezkedik el. Az asztal közepére egy tollat és lapokat helyezek. Mindenki elvesz a lapokból magának egyet. A játékszabály ismertetése. A nagy dobókockával mindenkinek dobnia kell egymás után. Aki 6-ost dob, elveszi középről a tollat, s elkezdi írni a prímszámokat a lapjára. A sorban tőle jobbra ülő dobhat a kockával. Ha nem hatost dob, nincs dolga, ha hatost dob, elveheti a tollat az író játékos kezéből, s ő kezdi írni a saját lapjára a számokat. Aki írt eddig, annak hagynia kell, hogy elvegyék az íróeszközt a kezéből. Az nyer, aki 51-ig le tudja írni a prímszámokat.
  18. A játék lezárása: Lezárásként, ha megvan a győztes tanuló, akkor a lapjáról felolvassa a számokat, amiket leírt. A többiek figyelnek, s ha tévesztést észlelnek, jelzik azt. Ebben az esetben indítójelre tovább játszhatják a többiek a játékot. A tévesztő tanuló közben a többiek mögött járkálva nézheti a lapokat, s ellenőrizheti a leírt számokat. A végső győztes tanuló kihirdetése, megtapsolása.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék után mindenki elmondhatja, hogy számára a játékban mi volt a legkönnyebb, s mi a legnehezebb feladat. Figyelni, felidézni a számokat, úgy dobni a kockával, hogy az ne essen le :), stb.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék alkalmas sokféle ismeret gyakoroltatására. A legegyszerűbb a számsorozat pl.50-ig, de kipróbáltam a prímszámokkal csak 20-ig, növekvő vagy csökkenő sorozatokkal, sőt megtanulandó versek gyakorlására is alkalmas. Ilyen esetben természetesen a vers szövege kerül a papírra. Külön nehéz ebben az esetben, hogy megakadással kell írni s újra folytatnia vers leírását. Mese vagy szöveg leírására is használható. Adott szabályoknak megfelelő szavak gyűjtésére is alkalmas: pl.: "sz" hanggal kezdődő főnevek, európai országok, nagy tájak, kémiai elemek,…. gyakoroltatása.
  21. A játékvezető speciális feladatai:
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékban 8 tanuló vett részt, akik 7. osztályba járnak, nagyjából azonos volt a nemek aránya, különbözött a tanulási motivációjuk, tanulási képességeik. Többen közülül tanulási nehézséggel is küzdenek. Új tanuló is jelen van, akinek a közös játék segítette a beilleszkedését.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szekrényesné Tahy Klára