A játék neve, címe: Hettyen- pitty
A játék pedagógiai célja: 1.Gyereknapi játékként jókedv és vidámság. 2.A koncentráció és figyelem fejlesztése. 3.Türelem, együttműködés fejlesztése. 4. A fiúk és lányok kapcsolatainak javítása, fejlesztése, erősítése.
SNI-s tanulókról van szó: kerekesszékes, ill. mozgásukban akadályozott, járó diákok.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Kerekesszékesek biztonságos elhelyezése, elegendő hely a mozgáshoz, (egymáshoz gurulnak oda). Akadálymentes hely/tér.
A diakok miatt két segítőm is volt a játék során. (pedagógiai asszisztens, pedagógus)
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Egy kendő, amellyel bekötjük a szemüket.
Az előkészítés feladatai: A tér berendezése: a gyerekeknek meg kell mondani, hogyan helyezkedjenek el a játék során. Egymással szemben. Egy vonalban a fiúk, egy vonalban a lányok.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: 1.Ötletek gyűjtése a gyerekektől, hogyan helyezkedjenek el térben.
2.Hogyan, milyen szempontok alapján lehetne két csapatot alakítani. (nem nemek szerint, hanem osztály, érdeklődési kör, szemszín, hajszín, érdeklődési kör…stb.
A játék megnyitása, nyitánya: Felismersz, ha nem látsz? Gyereknap lévén egy olyan játékot játszunk, ahol garantált a jókedv, kacagás akár csukott szemmel is. Kiváncsi vagyok, hogy mennyire ismeritek egymást. Ehhez minden érzékszervetekre szükségetek lesz! Fülelj, és érints meg!
A játék menete, játékszabályok:Ki az ügyesebb? A fiúk vagy a lányok? A fiúk egyik sorban, a lányok másik sorban állnak/ülnek egymással szemben, egyenlő számban. Mivel a szem behúnyása időnként gond, így a kitalálónak be kell kötni a szemét egy kendővel alaposan, hogy ne lásson. A kitalálók sorrendjét előre megbeszéljük.(pl. kiszámolás, sorszám, ábc sorrend) Egy fiú egy lány sorban, így tudjuk igazságosan számolni, hány helyes találat van. A kitaláló szemét bekötjük, odamegy hozzá valaki (ha fiú, akkor lány megy hozzá, ha lány, akkor fiú), megfogja a kezét, a kitaláló megkérdezi háromszor: Hettyen? A másik válaszol elváltoztattott hangon: Pitty! Ez után ki kell találni, hogy ki válaszolt. (meg kell mondani a nevét) A helyes találatokat számoljuk, az győz, aki a legtöbbet kitalálta. Vagyis: ha a fiúk találata több ők, ha lányoké, akkor övék a győzelem. Egyenlő létszámú fiú és lány van: esetünkben 6 fiú, 6 lány.
A játék lezárása: Amikor minden játékoshoz odament valaki, hogy kitalálja ki van vele szemben. Összeszámoljuk, hogy a fiúk, vagy lányoknak van több találata. (pontok) Döntetlen is lehetséges. (lehet egy utolsó, mindent eldöntő menet)
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Eredményhirdetés, taps, ünneplés, fagyievés. Megbeszéljük, hogy mi segített a felismerésben.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1.Egy gyereket kisorsolunk, kiszámolunk, kiválasztunk. A többieket kell felismernie, akik vele szemben vannak.: kérdés – válasz – érintés( ez nem kötelező) Aki legtöbb embert felismeri, az a győztes.
2. Más vicces mondat, kérdést, szót használunk a hettyen-pitty helyett.
A játékvezető speciális feladatai: 1. A kendő takarja el a szemet teljesen. 2. A kerekesszékről ne lehessen felismerni a másikat. Nyugodt körülmények. ( iskolaudvaron a zajok bezavargatnak) 3. Egymás ölében nem tudnak a kerekesszékesek ülni, ezért kicsit változtatni kellett az eredeti játékon. 4. A tanulók adottságait, képességet, mozgásállapotát figyelembe kell venni. 5. Ne tartson túl sokáig a játék, mert türelmetlenek a gyerekek.
Egyéb/megjegyzés: A kerettörténetet a a gyerekekkel együtt is ki lehet találni, irányított kérdésekkel, figyelembe véve, hogy a hettyen -pitty feladat/játék legyen benne. (igazodva érdeklődési körükhöz, korosztályukhoz.)
Kérem, hogy a képeket adatvédelmi szempontból SEHOVA ne tegyék fel!
A játékot lejegyezte: Lukács Györgyné