A játék neve, címe: Tavaszi szél
A játék pedagógiai célja: A tavaszi évszakkal kapcsolatos ismeretek elmélyítése, a figyelem, koncentráció fejlesztése és az egymás iránti türelem és figyelem fejlesztése.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Szabad tér biztosítása a csoportszobában (székek, asztalok elrendezése)
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: általam készített kártyák, melyek a tavaszhoz kapcsoló képeket ábrázolnak
Technikai igény: internet, nyomtató, lamináló
Az előkészítés feladatai: kártyák elkészítése
egyszeri alkalom, hiszen a játékhoz szükséges kinyomtatott lelaminált kártyákat csak egyszer kell elkészíteni kb: 1 óra.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A csoportszoba berendezése asztalok, székek elpakolása.
A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténettel. – Képzeljétek gyerekek! Készítettem nektek különböző kártyákat, de ma reggel, ahogy jöttem az óvodába a kártyákkal a kezemben olyan ügyetlen voltam, hogy a reggeli tavaszi szellő ki fújta a kezemből az összes kártyát az óvoda ajtóban. Gyorsan össze is szedtem őket, de sajnos a kártyák jól össze is keveredtek. Tudnátok nekem segíteni kiválogatni ezeket a kártyákat? – Igen! ( Miután kiválogatták a gyerekek a kártyákat meg is beszéljük, hogy melyik képen mi van. Es azt megbeszéljük, hogy amiket ábrázolnak a képek melyik évszakhoz kapcsolódhatnak. A képeken a tavaszi évszakhoz kapcsolódó időjárási jelenségek, tavasszal visszaköltöző madarak, tavaszi virágok és különböző a gyerekek által már jól ismert fák és azok termései vannak.) -Jaj de jó hogy ilyen ügyesek vagytok és segíttetettek nekem. Arra gondoltam ha már ilyen gyorsan kiválogattátok ezeket a képeket játszhatnánk is velük. Szeretnétek? -Igen
A játék menete, játékszabályok:Minden kisgyermeknek kiosztok 1-1 kártyát. Mindenki jól megnézni, hogy mit ábrázol a kártyája. Az lesz a feladat ha meghallja azt a szót ami az ő kártyáján van, akkor azt kell csinálnia amit én mondok. – Akinél a gólya van álljon féllábon…… -Akinél a fecske van tárja szét a karját és mozgassa le-fel mintha repülne. -Akinél a napocska van emelje fel mind a két kezét a magasba -Akinek a kezében eső felhő van emelje fel mind két kezét és az ujjait mozgassa úgy mintha esőcseppek lennének. -Akinél a tölgy fa és a makk van álljanak a kör közekére és fogják meg egymás kezét. -Akinél a gesztenye fa van alkossanak egy párt és tartsanak kaput. -Akinél a fenyőfa van és akinél a toboz álljanak a kör közepére és guggoljanak le egymással szemben. -Akinél tulipán virág van ők cseréljenek helyet -Akinél játcint virág van forduljon egyet körbe -Akinél a nárcisz virág van azok guggoljanak le és emeljék magasba a kezüket
A játék lezárása: -Gyereke nagyon ügyesek voltatok! Tetszett nektek ez a játék? -igen! -Akkor ha szeretnétek máskor is játszhatunk ezekkel a kártyákkal akár kint az udvaron is ha a tavaszi időjárás megengedi. Most kérlek segítsetek nekem a kártyákat visszatenni a dobozba nehogy a tavaszi szél megint kifújja majd a kezemből és kimehetnénk az óvoda udvarára megnézni, hogy ma milyen az idő odakinn. De még mielőtt kimennénk kérlek szépen segítsetek nekem vissza tenni az asztalokat és székeket. Nagyon szépen köszönöm.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szóbeli dicséret, simogatás
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ezt a játékot most játszottuk először. A következő nevelési évben is szeretném használni ezeket a kártyákat és ezt a játékot csak kicsit másként, a tematikus hetekre lebontanám ez által a kártyákat is. – Az első héten a tavaszi időjárás témakörében csak az időjárásra jellemző kártyákkal játszanánk. -A második héten a tavaszi virágok témakörében csak a tavaszi virágok kártyákat használnánk. -A harmadik héten madarak fák hetén csak a madarakat és fákat, terméseket ábrázoló képeket használnánk -A tavasz összefoglaló héten bevonnánk az összes eddig használt kártyát ahogy azt most is tettük. A gyerekeknek is könnyebb lenne hiszen már nem volna újdonság számukra a kártyás játék. A tanult és már megszerzett ismereteik elmélyítésére nagyon jó ez a játék. A kártyákat pedig mindig lehet bővíteni az ismereteinek megfelelő módon. Homogén azaz azonos életkorú gyermekcsoporttal sokkal könnyebb és gördülékenyebb a játék. Másnap ki is próbáltam csak azonos vagy közel azon életkorú gyerekekkel és kevesebb fajta kártyával a játékot. Mg kell mondanom hogy sokkal gördülékenyebben ment a játék. Ezek az én tapasztalataim a csoportot természetesen lehet bontani nem csak kor szerint hanem a gyerekek értelmi képességei szerint is.
A játékvezető speciális feladatai: Az én esetmben mivel kicsi gyerekekről van szó figyelnem kell, hogy mindenki tuja, hogy milyen kártya van a kezében.
Egyéb/megjegyzés: Már így utólag nem vonnám be az egész csoportot, hanem korcsoportra vagy az értelmi képességeik szerinti csoportokra bontva játszanám velük ezt a játékot. Könnyebben el tudnám érni a célom.
A játékot lejegyezte: Gaál-Véha Orsolya