JÁTÉKRA FEL!

Péter Beáta: Házatlan mókus

A játék neve, címe: Házatlan mókus

A játék pedagógiai célja: Szabálykövető magatartás fejlesztése, téri és időbeni tájékozódás. Ez a fajta futójáték nagy figyelmet igényel a gyerekektől és a játékvezetőtől is.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Hívd fel a játékosok figyelmét, hogy helyváltoztatáskor (a „Mókusok, ki a házból! elhangzásakor) figyeljenek egymásra!

Résztvevők száma: 8-14 fő, 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Az előkészítés feladatai: A játéktér kijelölése, az első házatlan mókus kiválasztása.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Beszélgetés a mókusokról.

A játék megnyitása, nyitánya: Mondd el a játékszabályokat! A gyerekek figyelmének felkeltése. Figyeljetek, most elvarázsollak benneteket kis mókussá! Miután Mókussá váltatok, házat kell választani magatoknak! Csiribiii-csiribáá változzatok Mókussá és válasszatok magatoknak házat!!

A játék menete, játékszabályok:A gyermekek kettesével szembefordulva, kezüket összefogva odúkat alkotnak. Az odúk a játéktér nagyságától függően kör alakban 1-2 m távolságban vannak egymástól. Minden odúban egy mókus guggol. Egy mókusnak nem jut odú, ezért a kör közepén állva kiáltja:

Mókusok, ki a házból!

Erre az odúk kinyílnak, a játékosok magasba emelik a karjukat, a mókusok pedig kiszaladnak. A házatlan mókus elkiáltja magát, hogy „Mókusok be a házba!” igyekeznek más odút foglalni maguknak. Valaki ismét hely nélkül marad, ő áll be most középre.

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor egyetlen mókus marad, aki sosem maradt ház nélkül.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az a győztes, aki egyszer sem marad ház nélkül. Játszhatjuk úgy is, hogy mindig csökkentjük az odúk számát, hogy egy-egy játékosnak nem marad “ház”, és ők kiesnek. Dicsérd meg a résztvevőket, kérdezd meg tőlük, hogyan érezték magukat a játék során.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Különböző színű karikákat helyezünk el a terem padlójára, egymástól kb. 2-3 m távolságra, vagy felrajzoljuk a padlóra, ezek jelképezik a házat. A gyerekeknek először a saját házukba kell visszatalálni. Meg kell jegyezni, milyen színű házban van, ugyanoda kell visszatérni.

A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelned kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!

Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot!

A játékot lejegyezte: Péter Beáta