A játék neve, címe: Vonatozás (Postás játék alapra)
A játék pedagógiai célja: auditív differenciálás és fonológiai tudatosság fejlesztése
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A terem berendezésével/átrendezésével igyekszem a baleseti kockázatokat a legminimálisabban szinten tartani.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: asztalok, székek, Képes Beszédlottó (logopédiai taneszköz) képei, kis játék vonat
Technikai igény: asztalok, székek, a fent említett képek, játék vonat
Az előkészítés feladatai: A megfelelő hívókép, képek kiválasztása, terem berendezése.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem be- vagy átrendezése.
A játék megnyitása, nyitánya: Új játékot hoztam Nektek, vonatozni fogunk, de csak a fületekre és a kezetekre lesz szükség. Üljetek le a székekre (az előkészítés során 3-3/ 4-4/ 5-5 szék kerül egy-egy oldalra).
A játék menete, játékszabályok:Aki itt ül mellettem, mindig az lesz a mozdonyvezető. A többiek a vagonok. Csak a mozdonyvezetők nézhetik meg a képet, amit kirakok ide az asztalra. A többiek a kis vonatot nézik az asztal végén. Fogjátok meg egymás kezét az asztal alatt. Ha a mozdonyvezető olyan képet lát, aminek a nevében van vonat (S) hang, akkor gyorsan megszorítod a melletted ülő kezét. A kéz szorítást tovább kell adni. Csak akkor szorítsd meg a társad kezét, ha a tiédet is megszorították. Hogy el ne felejtsétek mire kell figyelni, ide rakom az asztalra a S hang hívóképét is (vonat). Aki a legközelebb ül a kis játék vonathoz (az utolsó a sorban) és érezte a szorítást a kezén, gyorsan elkapja a kis mozdonyt. Aki elkapta, ide jön mozdonyvezetőnek. Azt a képet, amiben volt S hang – tehát elvették a kisvonatot – az a csapat elteszi, akinek sikerült előbb megszereznie az asztal végi kisvonatot. Az a vonat győz, ahol elsőnek ül vissza az eredeti mozdonyvezető a helyére. Legelső alkalommal próbajátékot játszunk, a szabályok érthetősége miatt.
A játék lezárása: A gyerekek referálnak, hogy hogy tetszett nekik a játék. A tévesztések megbeszélése. Az első mozdonyvezető kijelölése a következő alkalomra. Helyesen ejtve hangoztatjuk is a szavakat.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Óra végi értékelésnél újra megbeszéljük a játékot, hogy legközelebb ki lesz a kezdő mozdonyvezető, hogy kik kerülnek egy vonatba.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Fonológiai tudatosság fejlesztése az auditív differenciálás után. Én együtt játszom a két játékot, egymás után. Csak akkor szoríthatod meg a társad kezét, ha a vonat (S) hangot a szó elején hallod/ a szó végén hallod/ a szó közepén hallod. Az előző játék során már kiválogattuk a S hangot tartalmazó képeket.
A játékvezető speciális feladatai: Konfliktus megelőzés és kezelés.
Egyéb/megjegyzés: A gyerekek a képeket már jól ismerik, illetve csak jól felismerhető képekkel játsszuk. Automatizálásnál a játék végén mindenki megnevezi a képeket a helyes ejtéssel.
Ugyanez a játék menete a SZ hang auditív differenciálásánál, de ott Kígyózás a játék címe. R hangnál Motorozás. Mindig az adott hanghoz tartozó logopédiai hívóképről van elnevezve a játék.
Gyermekeim betegsége miatt az iskolai fénykép elkészítésére nem került sor, így a barátaink segítettek ebben. (Mindegyikőjük hozzájárult a kép elkészítéséhez)
A játékot lejegyezte: Kiss-Dzsudzsàk Noèmi