JÁTÉKRA FEL!

Balog Ágnes : Vadnyugat

A játék neve, címe: Vadnyugat

A játék pedagógiai célja: Figyelem, együttműködés fejlesztése

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Hívd fel a játékosok figyelmét, hogy üldözéskor, elkapáskor figyeljenek egymásra.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Kártya (bandita, seriff, Ranger felirattal és számokkal), kisebb tárgyak, kötél (a terület kettéosztásához), szék vagy pad (de lehet anélkül is)

Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.

Az előkészítés feladatai: A terület berendezése a játék előtt. Kialakítjuk a börtönt a székekkel a terület egyik oldalán annyi székkel, ahány bandita van. (Ha nincs szék vagy pad, akkor kijelölünk egy helyet a börtönnek). A területet a kötéllel ketté osztjuk, ráhelyezzük a tárgyakat. (A kötél akár kicsit közelebb lehet a banditákhoz).

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson a résztvevők készíthetnek banditás és seriffes kártyákat.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető ismerteti a kerettörténetet (A vadnyugat ádáz ellenségei, a banditák és a seriffek csapnak össze).

A játék menete, játékszabályok:Két csapatot alkotunk, úgy, hogy a játékosok kártyát húznak. A kártyán a játékosok a bandita vagy a seriff feliratot találják, valamit egy számot. Ennek megfelelően az egyik csapat a banditák, a másik csapat a seriffek. Valamint van egy Ranger, őt is kártyával jelöljük ki. A banditák csapata a kötél egyik oldalán, a seriffek csapata a kötél másik oldalán helyezkedik el a terem végében. A Ranger a terem oldalánál helyezkedik el az üres székek mellett, ami a börtön. Neki azt kell őrizni. Mind a banditáknak, mind a seriffeknek van egy számuk, amit a kártyán találnak. A kötélen végig apró tárgyak vannak elhelyezve, amit a banditák a játék kezdete előtt megnézhetnek. A játékvezető mond egy tárgyat és egy számot, például tolltartó, öt. Akkor az ötös számú bandita fut, hogy megszerezze a tolltartót. ugyanakkor az ötös számú seriff is fut, hogy elkapja a banditát. A kötélen nem lehet átlépni. Ha a seriff hozzáér a banditához, akkor a bandita megy a börtönbe, a tárgyat pedig elkobozza. Ha a seriffnek nem sikerül a banditát elkapni, akkor a zsákmány a banditáké. A börtönből a banditák próbálkozhatnak szökéssel. A Ranger feladata ezt megakadályozni.

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor a banditák az összes tárgyat ellopják, vagy a seriffek elkobozzák, vagy az összes bandita a börtönben van.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérd meg a játékosokat, köszönd meg a részvétet, kérdezd meg, hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot úgy is lehet játszani, hogy a banditák már nem próbálkozhatnak szökéssel a börtönből.

A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára.

Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a részvevők szeretik ezt a játékot.

A játékot lejegyezte: Balog Ágnes