JÁTÉKRA FEL!

Velkei Éva: Vészhelyzet az állatkertben

  1. A játék neve, címe: Vészhelyzet az állatkertben
  2. A játék pedagógiai célja: figyelemfejlesztés, a játékosok aktivizálása
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: stabil székek kellenek
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény:
  12. Technikai igény: székek
  13. Az előkészítés feladatai: A székeket körbe kell rakni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A székeket közösen rakjuk körbe.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok a körbe rakott székeken ülnek. Kerettörténet: Az állatkertben vészhelyzet adódott. Az oroszlánok, csimpánzok és gorillák ki tudnak jutni a kifutóikból, ki szeretnék próbálni egymás kifutóját. Most Ti lesztek ezek az állatok. Sorban megmondom, hogy ki milyen állat szerepét kapja. A játékban a kifutó a szék. 1 kifutó zárja elromlott, abba a kifutóba nem lehet visszajutni (1 széket kiveszünk a játékból). 1 kifutóval kevesebb van, mint amennyi kellene. Akinek nem jutott kifutó, az a körben sétál, keresgél. Ha például „oroszlánnak” nem jutott kifutó, akkor azt fogom kérni, hogy cseréljenek helyet az oroszlánok. Ekkor lehetséges, hogy aki a körben volt, talál magának helyet, és másik oroszlán marad kifutó nélkül. Amikor azt mondom, hogy „Állatkerti vészhelyzet”, akkor mindenki elhagyja a kifutóját, és másikat próbál keresni. Ekkor oroszlán, csimpánz, vagy gorilla is kifutó nélkül maradhat. Ha pl. csimpánz maradt kifutó nélkül, akkor néhány alkalommal a csimpánzoknak kell helyet cserélniük egymással, amíg vészhelyzet nem lesz újra. A játék akkor ér véget,amikor megjavítják a zárat, és mindenki talál magának kifutót (visszarakom a hiányzó széket).
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok szerepeket kapnak, figyelniük kell arra, hogy milyen szerepet osztottak rájuk, és arra is, hogy mikor kap feladatot az Ő állatuk. A körbe rakott székekből kevesebb van, valakinek nem jut hely. A cél az, hogy akinek nem jutott hely, az találjon magának. Ez akkor lehetséges, amikor a játékosok helyet cserélnek egymással. A helycserét a játékvezető irányítja. Pl. cseréljenek helyet az oroszlánok. Ekkor a játékosok harmadrésze mozog. Amikor „Állatkerti vészhelyzet” van, akkor minden játékos helyet cserél. Ekkor kerülhet a szék nélkül maradt játékos helyére más szerepben lévő tanuló. Amikor a játékosok harmada mozog, akkor azok az állatok cserélnek helyet, amilyen állatnak nem jutott hely. Pl. a kör közepén csimpánz van, akkor a játékvezető azt mondja, hogy cseréljenek helyet a csimpánzok. Ez több alkalommal is megtörténhet, míg el nem hangzik az „Állatkerti vészhelyzet”, amikor más szerepben lévő tanuló is szék nélkül maradhat.
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor a játékvezető úgy látja, hogy a csoport megfelelően aktív. Visszarakja a körbe a hiányzó széket, így minden játékosnak jut ülőhely. A játékosokkal közlöm, hogy megjavították a zárat, így minden állat be tudott jutni egy kifutóba.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a tanulókat, mert figyelmesek voltak, vigyáztak egymásra, kitartóak voltak, és mindenki talált magának kifutót.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatos irányítás, figyelni a biztonságra (ne boruljanak fel székestől a játék hevében).
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Velkei Éva