JÁTÉKRA FEL!

Székácsné Kisvárdai Katalin: Kockatorony építése

A játék neve, címe: Kockatorony építése

A játék pedagógiai célja: A gyerekek közötti együttműködés, segítőkészség, alkalmazkodóképesség fejlesztése, taktilis képesség fejlesztése, kézügyesség fejlesztése egyénenként, szóbeli szövegalkotás fejlesztése egyénenként.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: egymástól megfelelő távolságban elhelyezett padok/asztalok

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: különböző méretű dobókockák- 2×8 db

Technikai igény: Szemek bekötéséhez sálak.

Az előkészítés feladatai: A tanteremben elhelyezni egymástól megfelelő távolságra asztalokat, padokat hozzá 2-2 székkel. Az asztalokra tenni a 8-8 különböző méretű dobókockát. A mérnökök számára sálat készíteni a szemek bekötéséhez.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek bevonhatók és szívesen is segítenek a padok, a szükséges eszközök előkészítésében.

A játék megnyitása, nyitánya: A helyszín berendezése után a játék szabályának ismertetése következik, majd a következő játékmenet szereplőinek kiválasztása történik meg. A szemlélődő gyerekek helyének kijelölése is tisztázásra kerül.

A játék menete, játékszabályok:Egyszerre 2 asztalhoz választunk mérnököt és segítőjét. A mérnökök bekötött szemmel kezdhetik majd építeni a különböző méretű dobókockákból a tornyot a segítőjük szóbeli segítségét igénybe véve. Fontos, hogy 1 kocka az alapja a toronynak, s mindig 1 kocka rakható rá. Cél, hogy minél magasabb torony épülhessen. A segítők nem nyúlhatnak a kockákhoz, csak szóban adhatnak segítséget. A rendelkezésre álló 2perc alatt ki tud magasabb tornyot építeni? -az a páros a nyertese a játékmenetnek.

A játék lezárása: A játékidő letelte után szemrevételezik a játékosok és a nézőközönség is, hány kocka maradt egymás tetején, esetleg ki az, aki minden kockát felhasznált a toronyhoz. – Újabb mérnököket, segítőket választhatunk, s indulhatnak a további játékmenetek.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szóbeli dicsérettel jutalmazom, jutalmazza a közösség a játékmenetek győztes párjait, illetve a menet összes résztvevőjének ügyes megmozdulását. Ha a közösség egymás után több játékmenetet is játszott, a végén értékelhető, ki hogyan szerepelt a több menetben való szereplés során.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – több dobókockát is bevethetünk, -a játékidőt is változtathatjuk a közösség képességei, igényei szerint,-esetleg fiatalabb korosztálynál nagyobb építőkockával is próbálkozhatunk.

A játékvezető speciális feladatai: 1. A játékvezető irányítja a tanulókat a helyszín berendezésében és az eszközök, kellékek előkészítésében. 2. A játékvezető jelöli ki, hogy az első és a további játékmenetekben kik lesznek a közösségből mérnökök és a segítők. 3. A játékvezető mondja el a pontos játékszabályt az aktuális játékmenetek előtt. 4. A játékvezető indítja és figyeli az órát, s ő indítja a játékot. 5. Fontos feladata a játékvezetőnek, hogy a játékmenet során figyelje a szabályok betartását. Erre kérheti a közösség tagjait is. 6. Minden játékmenet végén értékelésre kéri fel az aktuális menetben részt vevő játékosokat, illetve a közösség tagjait.

Egyéb/megjegyzés: Egy nyíltnap fárasztó délelőttje után ismertettem a 3.-os osztályommal a toronyépítés című játékot, melyet először játszottunk azon a napon. A gyerekeknek már a játékszabályok elmondása is izgalmas volt. Mind a 17-en kezdeni akarták az első játékmenetet. 2 párt indítottunk az első körben. 8 különböző méretű dobókockával kellett próbálkozniuk a toronyépítéssel. 2 perc volt a játékidő. Az első két páros játékát fotóztam az előírások szerint. Nagy meglepetésemre mind a 8 kockát egymásra építette bekötött szemmel játékidőn belül az a kislány, aki szédülési problémákkal küzd, de egyébként talpraesett, ügyes gyermek. Pedig segítőjeként egy vele mostanában nem túl jó kapcsolatban lévő osztálytársát jelöltem ki. Szándékom volt ennek a játéknak kapcsán a mostanában apróbb konfliktushelyzetben lévő társakat párosítani össze az egyes játékmenetekben. Az új játék megismerésének, megtanulásának izgalma mellett szerettem volna a gyerekeket újra egymás segítésére, az egymás iránti tolerancia szélesítésére rávenni. Így ez a játék a közösség építés új eszköze lett számunkra.

A játékot lejegyezte: Székácsné Kisvárdai Katalin