JÁTÉKRA FEL!

Buri Erzsébet: Béla vagyok

A játék neve, címe: Béla vagyok

A játék pedagógiai célja: ismerkedés, figyelemfejlesztés, statikus (vagy helyváltoztató) mozgások utánzása, jobb-bal differenciálás, mozgáskoordináció fejlesztése

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Nincs szükség külön biztonsági intézkedésre. Arra kell felhívni a játékosok figyelmét, hogy a helycsere idején figyeljenek társukra, lehetőleg ne menjenek egymásnak.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Nincs szükség eszközre.

Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha igény van rá, a résztvevők csoportvezetővé válhatnak, ebben az esetben a játékban az ő utasításait követik a többiek.

A játék megnyitása, nyitánya: A játék kerettörténete: A következő percekben egy időutazásra hívlak Titeket. Előre vetítjük, milyen is lesz a napi 8 óra munka, ha szalag mellett helyezkednétek el. A gyárban újoncként dolgozunk, ezért folyamatosan ismételnünk kell a saját nevünket, és azt, hogy hol dolgozunk. Amikor a csoportvezető utasításait követjük, a bal, illetve a jobb oldali szomszédunkat is meg kell majd neveznünk. Természetesen kapunk néha kávészünetet is, ezt az időt arra használjuk majd fel, hogy jobb pozícióba kerüljünk.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak, és az alábbi mondókával kezdik meg a munkát: – Béla vagyok, egy gombgyárban dolgozom (a játékban mindenki a saját nevét mondja). – Azt mondta a főnököm, Te (jobb oldali szomszéd neve, jobbra nézve, majd bal oldali szomszéd neve balra nézve), nem dolgozol rendesen! Nyomjad a gombot a bal kezeddel is!.

A csoportvezető, vagyis a játékvezető adja ki az utasításokat, tetszőlegesen, pl.: nyomjad a gombot a bal kezeddel, nyomjad a gombot a jobb kezeddel is, nyomjad a gombot a bal lábaddal is, nyomjad a gombot csak a jobb lábaddal, stb.

Amikor a csoportvezető kávészünetet rendel el, a dolgozók gyorsan helyet cserélnek a körön belül, arra figyelve, hogy ne kerüljenek a korábbi szomszédjaik mellé.

A játék lezárása: A játékot a résztvevők jelzései alapján a játékvezető fejezi be.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A visszajelzések alapján megkérdezzük, hogy szeretne-e valaki csoportvezetővé válni – ha van rá jelentkező, biztosan sikert aratott a játék. Megbeszélhetjük, hogy hogyan érezték magukat a játék alatt, volt-e olyan feladat, ami nehézséget okozott.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. Ha igény van rá, a résztvevők csoportvezetővé válhatnak, ebben az esetben a játékban az ő utasításait követik a többiek. 2. A játékvezető az egyik kávészünet után új csoportvezetőt jelöl ki, ezután az ő utasításait kell követni. Ebben az esetben nem önként jelentkezőnek adjuk át a feladatot. 3. A statikus mozgások utánzása helyett, helyváltoztató mozgásokat is kitalálhatunk a játék során. Ebben az esetben a játék szövege is változhat, pl.: – Béla vagyok, egy erdőben dolgozom (a játékban mindenki a saját nevét mondja). Azt mondta a főnököm, Te (jobb oldali szomszéd neve, jobbra nézve, majd bal oldali szomszéd neve balra nézve), nem dolgozol rendesen! – Vágjad a fát menet közben is (guggolva is, fél lábon is, ugrálva is stb.).

A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek figyelnie kell arra, hogy ne adjon olyan utasítást, ami bármelyik játékost sértené. A játék elején pedig azt is figyelembe kell venni, hogy ha valakit esetleg tényleg Bélának hívnak, ne ezzel a névvel ismertessük a játékszabályokat.

Egyéb/megjegyzés: A játék a Flúgos pingvinek mintájára készült, a sZempöl – Bélavagyok című nagysikerű zenei produkciója ihlette.

A játékot lejegyezte: Buri Erzsébet