A játék neve, címe: Karikafogó
A játék pedagógiai célja: – Figyelem fejlesztése játékosan. – Gyorsaság, munkatempó fokozása. – Szabálybetartási képesség erősítése. – Mozgás összerendezettségének gyakorlása. – Sportszerűség, fair play ismeretének alkalmazása.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Biztonsági szabályok ismertetése, megbeszélése: – Karórák, ékszerek levétele, cipőfűzők helyes bekötése. – A pálya felezőhöz való futásnál ne fejeljenek össze, ne szaladjanak egymásnak. – A karikának a megszerzésekor ne marják ki egymást, ne húzzák ki a másik kezéből.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Felezővonal (ugrálókötél, felfestett vonal, tornapad stb.) Színes karikák
Az előkészítés feladatai: – Tornaterem berendezése a játékhoz megfelelő nagyságú hely kialakítása. – Legyenek a karikák, felező előkészítve, kihelyezve.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az eszközök kihozása a testnevelés szertárból, kihelyezésük.
A játék megnyitása, nyitánya: Párválasztás, nevük, számuk megbeszélése és gyakorlása (Nyújtsa fel a kezét a 2, 5, 8… számú pár!). Próbajáték játszása, esetleges félreértések, hibák javítása.
A játék menete, játékszabályok:A játékos párok a felezőtől mindkét irányban kb. 5-10 méterre (játéktér nagyságától függően) állnak vagy különböző testhelyzetekbe helyezkednek el (háton, hason fekvés, gólya állás, pók állás, rák állás, felnyújtott kézzel, hátat fordítva egymásnak, befogott szemmel, hátsó fekvőtámaszban, stb.). A számuk, nevük hallatán odafutnak a vonalon lévő karikáért. Cél: Karikát (a játék folyamán több karikát helyezünk a felezőre) megszerezni. A karika megszerzését az eszköz levegőbe emelésével jelzi. A másik oldalon álló megakadályozhatja a karika megszerzését, ha az ellenfelét megérinti a felező átlépése nélkül. Több karika kitétele esetén több páros számát is lehet mondani (3 karika esetén 3-4 páros számát, nevét, stb.). A játékvezető a játéktéren kívül irányítja a játékot, mondja a párok számát vagy neveit, akik a karikáért odafutnak és megpróbálják megszerezni.
A játék lezárása: A csapatvezetők számolják a pontokat, a végén ismertetik. Az győz, amely csapatnak több pontja van.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes csapat tapsot kap. Mindenkit megdicsérek a részvételéért, szabályok betartásáért, sportszerűségért. Megbeszéljük, hogy élvezték-e a játékot, hogy érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Tovább nehezíthető azzal, hogy különböző testhelyzetekből indulnak, több karikát elhelyezve több pár szaladhat érte. A különböző színű karikák különböző pontot érhetnek. Egérkék a gyerekek, a karika a sajt. A cél :minél több sajt begyűjtése.
A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályokat részekre bontva ismertetem, próbáljuk ki. Az előforduló hibákat javítjuk, megoldási lehetőségeket megbeszéljük. Folyamatos figyelés: a játékosok testi épségére, lelki egyensúlya, fejlődése.
Egyéb/megjegyzés: A gyerekek szerették a játékot, maguk is kitaláltak nehezítéseket, variációkat.
A játékot lejegyezte: Petromán Zsuzsa