JÁTÉKRA FEL!

Kovács Orsolya: Madárreptető (saját készítésű játék)

A játék neve, címe: Madárreptető (saját készítésű játék)

A játék pedagógiai célja: Meglévő ismeretek gyakorlása, rögzítése.

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő, biztonságos játéktér biztosítása.Nyugodt légkör biztosítása, motiválással játékra hangolódás.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Színes laminált madarak (alapszínek), papír fészek résztvevők számának megfelelően, színekkel ellátott dobókocka, színes számkártyák (5-ös számkörben), színesrúd készlet.

Technikai igény: Játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.

Az előkészítés feladatai: Játék elemeinek elkészítése: alapszínű madarak készítése színes papírból laminálással, madárfészkek keménypapírból, színes dobókocka, számkártyák 5-ös számkörben, helyszínberendezése, hogy ott körben ülve, biztonságosan tudjunk játszani.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Jelen játék esetében a gyermek a madarak, és a fészkek elhelyezésében segített. Nagyobb gyerekek akik jól tudnak vágni segíthetnek a madarak, fészkek kivágásában is az elhelyezés mellett.

A játék megnyitása, nyitánya: Motiváló, ráhangoló keret mese elmondása: A.)Színegyeztető: Itt a tavasz, előrepültek a madarak. Ide most sok-sok kismadarat reptettem a szőnyegre. Segítsünk nekik, hogy haza repülhessenek a fészekbe. B.)Számegyeztető: Az elmúlt napokban nagyon sokat fújt a tavaszi szél. Megrongálta a madarak fészkét. Nézd hoztam sok-sok színes gallyat( pálcika), ezekkel segítünk nekik újjáépíteni a fészket.

A játék menete, játékszabályok:A.)Színegyeztető: Elmondom a játékszabályt. Mindegyikünk előtt van egy fészek. Segítenünk kell a madaraknak, hogy eljussanak a fészekbe. A kör közepén egy dobókocka van, amelyeken színeket látsz. Egyszer egyikünk, majd másikunk dob. Amilyen színű pöttyöt látsz, a kockán azt reptesd a fészekbe .Addig játszunk, amíg az összes madár haza nem talál a fészkébe. B.) Számegyeztető: Elmondom a játékszabályt. A körben sok-sok színes gallyat (pálcikát) látsz. Itt színes számkártyák vannak pöttyökkel. Húzol egy kártyát és a színes gallyak (pálcák közül annyit raksz ki, amennyi pöttyöt a kártyán megszámoltál. Utána én következem, húzok, számolok, kirakom.

A játék lezárása: Ebben az esetben nem kiesésre játszunk. A játék célja a már meglévő ismeretek gyakorlása, elmélyítése. Feladattudat, feladattartás alakítása. Türelemre, kivárásra, egymás kivárására, játékszabály betartására nevelés. A játékot az élményért játsszuk, illetve a színismereti, számolási készségek elmélyüléséért pozitív hangulatban játékosan végezzük.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Pozitív megerősítés, dicséret a játék feladatainak lelkes, ügyes végrehajtásáért. A gyermekkel megbeszéljük mi tetszett legjobban a játékban neki, hogy érezte magát. A játékot hangulati jelekkel értékeljük. A dobozból a mosolygós fejet választotta a gyermek munkája elismerésért.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • Környezet szeretetére nevelés érdekében madarak-és fák napja alkalmából játszható • Télen madáretetés után madáretetőkkel játsszuk. Játékra hangolódást a madarak etetése szolgálja • Több gyermek esetén versenyjátékként is játszható. Ilyenkor a fehér madarakat kivesszük. Aki fehér színt dob, kimarad, Az győz akinek a legtöbb madara van a játék végén ( mikor elfogynak a madarak) az etetőjében, vagy fészkében. • Számos dobókockával is játszható, annyi madarat reptetünk, vagy gallyat építünk be a fészekbe, illetve magvat teszünk az etetőbe amennyit dobtunk. Itt is az győz akinek a legtöbb van a játék végére. • Számkártyák készítése: -számlálás5-ös, 10 es számkörben; -műveletek végzése 5-ös,10-es számkörben. A kártyákon levő számlálás, összeadás, kivonás elvégzése, ennek megfelelő számú madár, ág, eleség berakása fészekbe. • A fenti játék versenyjátékként is játszható. Aki jól elvégezte a feladatot mosolygós fejet kap. Az győz akinek a legtöbb mosolygós feje van.

A játékvezető speciális feladatai: • Rövid, érthető utastások, bemutatás. Szükség esetén újbóli magyarázat, bemutatás. Folyamatos javítás, segítségadás, bíztatás, játékosra, játékosokra való folyamatos figyelés közben. Életkor, egyéni képességek figyelembe vétele, ezeknek megfelelő hozzáállás a gyermekhez. Minél jobban megy az alapjáték fokozatos nehezítések bevezetése az ismeretek kibővítése érdekében. Játékosok folyamatos figyelése a szükséges segítségadás érdekében.

Egyéb/megjegyzés: Télen madáretetővel, tavasszal madárfészekkel évszaknak megfelelően játszható. Víz világnapjára halakkal is elkészítettem ezt a színazonosító játékot.

A játékot lejegyezte: Kovács Orsolya