A játék neve, címe: Törpe a gödörben
A játék pedagógiai célja: Új ismeret átadása, tananyag gyakorlása
A játék jellege: Csoport- vagy párképző
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Tanteremben sík, akadálymentes terep. A játék megkezdése előtt felhívom a figyelmet , hogy vigyázzanak egymásra.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Plüsstörpe, Ugrókötél
Az előkészítés feladatai: A tanteremben a padok és a székek a fal mellé helyezése. A tér kettéválasztása egy ugrókötéllel, vagy a laminált padló illeszkedését használva térelválasztónak.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Névkártyák készítése.
A játék megnyitása, nyitánya: Megkérem a résztvevőket, hogy hozzanak létre két azonos számú csapatot, és a csapattagok álljanak egymással szembe, majd ismertetem a játékszabályokat.
A játék menete, játékszabályok:A csapattagoknak egyenként kiosztom a szolmizációs hangokat:d,r,m,f,s,l,t, a csoport létszámától függően. Amennyiben páratlan számúak a játékosok, ott az egyik hang duplázódik. Ezután megkérem a csapattagokat, hogy álljanak a játéktér felétől kb.5 lépés távolságra. Egyik csapat a tér egyik, a másik csapat a játéktér másik felére, majd forduljanak egymással szembe. Bemutatom a Zenebirodalom erdejében gödörbe esett Törpét, melyet leteszek a játéktér közepére. Amikor énekelek egy szolmizációs hangot, a hanghoz tartozó játékosnak oda kell futnia a felezővonalhoz és a Törpét ki kell emelnie a „gödörből”. Amelyik azonos hanghoz tartozó csapattag előbb odaér, és kihúzza a törpét, az a csapat kapja a pontot.8 pontig játsszuk a játékot.
A játék lezárása: A játéknak gyakorlatilag akkor van vége, ha az egyik csapat megszerzi a 8 pontot.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A nyerő csapat maga választhatja ki a következő körben a szolmizációs hangokat.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. Nehezítésként egyszerre két szolmizációs hangot énekelek. 2. Egyszerre 3 szolmizációt énekelek, de mindig a legalsónak kell futnia a törpéhez.
A játékvezető speciális feladatai: 1. Fel kell hívni a figyelmet az esetleges balesetekre, összefejelés, csúszás. 2. Célszerű a szabályok fokozatos bevezetése, mindig egy plusz információt közlök.
Egyéb/megjegyzés: Próbajáték bevezetése szükséges. Kicsiknél többször is.
A játékot lejegyezte: Székely Andrea