A játék neve, címe: Védd a királyt!
A játék pedagógiai célja: Kombinációs képességfejlesztés, kooperációra facilitálás, szem-kéz koordináció fejlesztés, erkölcsi érzék fejlesztése, labdakezelés gyakorlása, egykezes felső és alsó dobás gyakorlása, célba gurítás gyakorlása, nagymozgások fejlesztése.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A terem közepén játszunk, hogy a székekbe ne ütközzünk. Könnyű, labdamedencébe való kis labdákkal játszunk, hogy kíméljük a kelléket (csengőt) és a gyerekeket a sérüléstől. Medicinlabda-király esetén természetesen nagyobb léglabdákkal játszunk. A játék előtt öltözés közben preventív jelleggel elmondom, hogy akkor tudunk jól együtt játszani, ha figyelnek rám és azt és akkor cselekeszik, amikor mondom. Ismertetem, hogy azonnal leállítom a játékot, ha úgy ítélem meg, hogy nem tartják be a balesetmegelőző szabályokat. Motivációként megemlítem, hogy abban az esetben, ha mindent a megbeszéltek szerint tesznek, hamarabb kimegyünk az udvarra. Erkölcsi érzékük fejlesztése céljából közlöm, hogy: Rajtuk múlik minden!
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Medicinlabda és léglabdák nagyok esetén, vagy recepciós csengő és labdamedencébe való kis labda, fejletlenebb gyerekek esetén.
Az előkészítés feladatai: Csoportszoba rendezés. Székek hordása, szőnyeg feltekerése. Asztalok félre állítása a csoportszoba szélére. Kislabdák és király megkeresése.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Székek hordása, szőnyeg feltekerése, labdák kosarának előkészítése.
A játék megnyitása, nyitánya: A résztvevők arc-sorban helyezkednek el, velük szemben egy recepciós csengő vagy szélcsengő-sor, vagy medicinlabda. Attól függ, hogy mennyire alakult ki a célcsoport erkölcsi érzéke. Ha 8 éves kor alatt játszatjuk muszáj csengőt rakni, mert hajlamosak füllenteni mind a védők, mind a támadók, hogy eltalálták-e a királyt. A csengő tévedhetetlenül megmutatja, ha eltalálták. 8 éves kor felett a medicinlabda is elég, mert az erkölcsi érzék fejlett. Ha a labda megmozdul, azt mindenki elismeri. Kerettörténetben a nyitány: Lovagok figyelem, kezdődik a kiképzés a gyakorlás. Az országot és a királyt súlyos veszély fenyegeti. A piros lovagok meg akarják támadni szeretett királyunkat. Azt fogjuk most gyakorolni, hogyan védjük meg őfelségét. Őfelsége (itt felmutatom a csengőt) nagy kegyesen vállalta, hogy segít a gyakorlásban. Ide leül és mi kipróbáljuk meg tudjuk-e védeni. A gyakorlás addig tart, amíg minden katona sorra nem kerül. Mindenki dárdát vesz a kezébe.
A játék menete, játékszabályok: Kijelölünk egy kék lovagot, aki védeni fogja a labdát/csengőt (vagyis a királyt), miközben a piros lovagok (az óvodástársak) igyekeznek eltalálni a királyt a kis labdákkal (kerettörténetben ezek dárdák). A körben állók passzolgathatják is egymás között a labdát/dárdát, hogy meg próbálják kijátszani a lovagot, aki a csengő/királyt védi. Állhat a király elé, hajolhat fölé, elrúghatja lökheti a kis labdát, de térdelnie a király felett tilos. (Kerettörténetben: A király fölé senki nem magasodhat, mert a király mindenek felett áll). Amelyik piros lovagnak sikerül eltalálnia a dárdával a királyt, az helyet cserél a kék lovaggal. Gyakorlódárdát készítünk: Most mindenki a kapott labdát csavarja rá a dárda csúcsára (imitáljuk a csavarást), na akkor most már nem fog senkit megszúrni. Csak gyakorolunk igaz? Próbajáték 1-2, majd akció.
A játék lezárása: Lovagok figyelem, a kiképzés véget ért, mindenki sorra került. A királyunk elfáradt kérek két lovagot, akik óvatosan besegítik a királyt az ágyába. (Ketten elviszik a csengőt). Tisztítsuk meg a dárdáinkat (megsimogatjuk a kis labdát) és óvatosan helyezzük a fegyvertárba (ládába, kosárba).
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden lovag jöjjön ide és üljünk körbe, miközben megtisztogatjuk a páncélunkat, gondolkodjatok, mit szeretnétek elmondani a játékról? Jelezzétek a kezetekkel mennyire éreztétek jól magatokat!
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kezdetben egy labdával próbáljuk, majd az első és második próbajáték után 3-3 labdát kiosztunk magyarázat közben. A tényleges játékban már mindenkinek van labdája. A játék első variációjában arc sorban játszanak és a védő, mint egy kapus csak szemből kapja a labdákat. Második variációjában már kör a kiindulóhelyzet. Harmadik variációban két védő van, akik együttműködve védik a királyt. Negyedik variációban karkulcsolással állnak a támadó párok és így együttműködve támadhatnak
A játékvezető speciális feladatai: Bemutatással és bemutattatással könnyíteni a megértést, legalább 2x.
Egyéb/megjegyzés: Mivel nem átlagos 5-7 éveseim vannak, hanem enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékosok, illetve halmozottan hátrányos helyzetűek, ezért a játékvezetést már alapozom: szókincsbővítéssel (mi a lovag, mi a védő, mi a gyakorlat, mi a dárda), szabad játékban két gyerek között sima labdapasszolgatásra biztatással. Mivel nem tudnak beszélni és a gondolataikat kifejezni, ezért valószínű, hogy az értékelés nem sikerül, csak vigyorogni fognak és bármit kérdezek, azt mondják: jó. Hiába minden mire gondoltál játék közben? Rajzold le a legjobb pillanatot, Válaszd ki az emojik közül, amelyikkel azonosulsz, ők képtelenek ilyenekre, ahhoz nem 30-50-es Iq-ra van szükség. Van akinek mérhetetlen az iq-ja, ezért szerintem az értékeléshez, nekünk évek kellenek. (A fotókon szereplő gyerekek arca látszódik, de ez nyilvánossá nem tehető, mert a szülők nem járultak hozzá, csak a játékvezetésem igazolására szolgál)
A játékot lejegyezte: Kovács Krisztina