JÁTÉKRA FEL!

Felhősiné Vakarcs Gabriella: Várfoglalás a tavon

A játék neve, címe: Várfoglalás a tavon

A játék pedagógiai célja: Szabálytudat kialakítása és erősítése, figyelem-koncentráció fejlesztése, hallási memória fejlesztése, kommunikációs készség fejlesztése, együttműködési készség fejlesztése, szókincs aktivizálása, nagymozgások fejlesztése, gyorsaság fejlesztése

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A padok és székek áthelyezésénél kell figyelni a gyerekek testi épségre

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Laminált kártyák

Technikai igény: Nincs

Az előkészítés feladatai: terem rendezés, csoportalakítás a kártyákkal

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Teremrendezés, csoportalakítás

A játék megnyitása, nyitánya: A mai nap egy új játékot fogunk tanulni, a játékon keresztül mozogni is fogunk. Figyeljetek jól, amíg elmesélek egy történetet. Kerettörténet: Egy mesebeli tóban két vár állt. Történt egyszer, hogy mindkét vár királya úgy döntött, elfoglalja a másik várat is. Csapatot toboroztak és elindítottak egy-egy katonát, akik a víz tetején úszkáló felfújható matracokon lépdeltek az ellenséges vár felé. Mikor a katonák szembe találkoztak egymással, lejátszottak egy kő-papír-olló játékot, így döntve el, ki a nyertes. A vesztes katona beleugrott a tóba, és kiúszott a partra, többé nem védhette a várat. A győztes menetelt tovább a vár felé. Ekkor az ellenséges király megint indított egy katonát, hogy megmérkőzzenek egymással. Az a katona foglalhatta el a szomszédos várat, aki beért a vár kapujába. Ő lett a várkapitány.

A játék menete, játékszabályok:1.Csoportalakítás: Kétféle színű laminált kártya fogja szimbolizálni a felfújható matracokat. A játék előtt a résztvevők húznak egy laminált kártyát, és a szín alapján derül ki, kik laknak egy-egy várban. (csoportban). 2.Ezután ezeket a kártyákat tesszük le földre, minegy utat képezve egyik vártól a másikig. A csoport tagjai felsorakoznak egymás után két oldalon a kártyák mögött, és az első katonák jelre elindulnak egymás felé. Akkor léphetnek a matracra (kártyára), ha kimondják a szót, amit a kártya ábrázol. 3.Amikor szembe találkoznak, lejátszanak egy kő-papír-olló játékot. Egy matracon csak egy katona állhat, különben az elsüllyed, és mindketten kiesnek a játékból. 4.A nyertes megy tovább, a vesztes beugrik a tóba és visszaúszik a padjához a teremben. A vesztes helyett indul a csoportjából a következő katona megküzdeni a várért. 5.Az a katona győz, aki besétál a várba, elfoglalja és várkapitány lesz.

A játék lezárása: A kerettörténet lezárásaként ismét elmondtam, hogy az a katona győzött, aki minden ellenséget legyőzött, besétált az ellenséges várba, és elfoglalta. Ő lett a vár kapitánya, ez az ő jutalma. A csoport jutalma pedig, hogy övék lett ez a vár is.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék után megbeszéltük, hogyan érezték magukat, mennyire voltak izgatottak játék közben, és a győztes katona örült-e a győzelmének. Pozitív visszajelzéseket kaptam, tetszett nekik, hogy mozgásos játék volt, és a történet részét is kedvelték. Ajánlották, hogy legyen sárkány is a várban. Csoportom nagy része fiúkból áll, ezért is választottam a katonás kerettörténetet. Kérték, hogy játsszunk le egy visszavágót is, ezt örömmel megtettük.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1.A helyszín lehet a tó helyett mocsár, a kártyák lesznek a lépőkövek a mocsáron. 2.A pedagógiai cél lehet bármely nyelv gyakorlása, szókincs aktivizálása, hiszen a kártyákon lévő képeket angolul, németül, stb is lehet mondani. Cél a gyorsaság, figyelem, és persze kell egy kis szerencse is. 3.A kártyákra lehet lépni, páros lábbal ugrálni, egy lábon ugrálni.

A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell, hogy a gyerekek a megfelelő szavakat mondják; kimondják, és nem csak rálépnek, illetve a kő-papír-ollónál is egyszerre mutatnak.

Egyéb/megjegyzés: Kipróbáltam a játékot matematika órán bemelegítő játéknak, és angol órán szókincs aktivizálásként, kisebb és nagyobb létszámú csoportokkal, mindenkinek tetszett. Szerintem jó ötlet a sárkány, így legközelebb kicsit módosítok a kerettörténeten. A gyerekek életkorára való tekintettel – elsős osztály általános iskolában – a katonák humánus módon kerülnek ki a játékból. Az utolsó képen szemből is látszanak gyerekek, (és az öröm), de ezt a képet semmiképpen sem szeretném nyilvánossá tenni.

A játékot lejegyezte: Felhősiné Vakarcs Gabriella