JÁTÉKRA FEL!

Essesné Ferenczy Orsolya: Bízz bennem! – alcím: Vakvezető kutyus

A játék neve, címe: Bízz bennem! – alcím: Vakvezető kutyus

A játék pedagógiai célja: A játékosok között kialakuljon egy szoros,, bizalmi kapcsolat; mivel a bekötött szemű játékos teljesen rá van utalva társása. Fogyatékkal élő társak elfogadása, segítése az életben.

A játék jellege: Bizalmi

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: Csak olyan tárgyak kerülhetnek az akadálypályára melyek nem élesek, törékenyek, nem balesetveszélyesek. A bekötött szemű játékosnak minden utasítást követnie kell! A vezető játékos pedig nem vezetheti félre társát.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Akadálypálya kialakításához nem kell ragaszkodni adott eszközökhöz. A szobában található játékok, könyvek, plüss állatok alkothatják a pálya részét.

Technikai igény: Nincs szükség speciális technikai eszközre.

Az előkészítés feladatai: A játékvezető, illetve a vakvezető játékos rendezi be a helyszínt, úgy hogy a bekötött szemű játékos ezt ne lássa. Mikor a párok cserélnek a pályát át kell alakítani, mert a vezető játékosból lesz a vezetett játékos.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A pálya elkészítésében a vezető játékos tud segíteni. így megismerkedhet a pályával feltérképezheti és könnyebben vezetheti majd társát. A pálya összerakásában mindkét játékos tud már segíteni.

A játék megnyitása, nyitánya: A mai játékunk egy bizalom játék lesz. Bízz bennem! – Legyél te a vakvezető kutyus! Készítettem egy akadálypályát a szobában a kedvenc játékaitokból. Egyikőtök szemét be fogjuk kötni egy kutyusmintás sállal, ő lesz a vak kisgyermek, és végig kell sétálnod a pályán. De nem kell aggódnod, nem ütközöl bele semmibe sem, mert neked van a világon a legjobban képzett vakvezető kutyád. Fogja majd a kezedet és irányít, és ez egy csodakutya, mert beszélni is tud! Biztosan láttad már azt a filmet, hogy Gorfi a csodakutya….ő a család kedves kis beszélő tagja. Na ebben a játékban is lesz egy csodakutyánk, aki segít a vak társának. A pálya végén 3 játékot fog a kezedbe adni, tapogasd meg és egyet nevezz is meg. Ha a végére értek a pályának varázsütésre lehullik a sál és te is látni fogsz mindent magad körül.

A játék menete, játékszabályok:– bekötjük az egyik gyermek szemét sállal – ezek után bevezetjük a szobába A szobában egy akadálypája van építve játékokból, ezen a pályán fog a vezető játékos végigvezetni és irányítani a kezével, utasításokkal. A pálya végén 3 kedves játékodat adja a kezedbe, meg kell tapogatni és legalább egyet megnevezni. Ha sikerül a feladat új pályát lehet építeni és a szereplők helyet cserélhetnek.

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha a bekötött szemű játékos a 3 játék közül, amit a vezető a kezébe ad, legalább egyet meg tud nevezni. Gratulálok, nagyon ügyes vakvezető csodakutya voltál, te pedig ügyesen használtad a szemeden kívül minden érzékszervedet, így jutalmul újra te is látni fogsz.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem mindkét játékost, mert fegyelmezetten, a szabályokat betartva játszották a játékot. Megtanultak egymásra figyelni és egymásban bízni. Kialakult bennük empátia nehezebb sorsú, fogyatékos társaik iránt.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nagyobb gyerekeknél (10-12 évnél idősebb) nem fogja a kutya a bekötött szemű társa kezét, csak előtte megy és utasításokkal (irányok megadásával) vezeti társát. A keretmesén nem kell változtatni, mert a feladat ugyanaz, csak a nehézségi fok változik.

A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat pontosan, érthetően kell elmondani. Figyelni kell a játék közben nehogy a bekötött szemű játékos rosszul értelmezzen egy utasítást és ebből baleset legyen. Illetve a vezető játékos nehogy félrevezesse társát, ebben az esetben be kell avatkoznia a játékvezetőnek.

Egyéb/megjegyzés: A játék játszható csoportokban is párokat kialakítva, egymás után mehetnek végig a pályán, és megoszthatják egymással tapasztalataikat, érzéseiket. Így tanulhatnak egymástól, fejlődhet az empátiás képességük, egymás iránti bizalom kialakulása. A párok lehetnek: – barát-barát; – azonos illetve különböző nemű gyerekek – akik egymással nincsenek szorosabb kapcsolatban. Minden párválasztás más-más lehetőséget ad a játékban való fejlődésre.

A játékot lejegyezte: Essesné Ferenczy Orsolya