JÁTÉKRA FEL!

Kovács-Kiss Gabriella: Egérfogó

A játék neve, címe: Egérfogó

A játék pedagógiai célja: Figyelem, koncentráció, gyorsaság fejlesztése; együttműködés fejlesztése; feszültség, zárkózottság oldása

A játék jellege: Csoport- vagy párképző

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Pszichikai biztonság: Nem a nyerés a fontos, hanem hogy jól érezze magát játék közben. Biztonsági intézkedés: A tornaterem akadálymentesítése fontos, a pályáról a padok oldalra/hátra helyezése szükséges a balesetetek elkerülése és a megfelelő játéktér biztosítása végett. Felhívom a figyelmet arra, hogy kerüljék a lökdösődést, az erőszakos, durva játékot, figyelemre, óvatosságra intem a gyerekeket.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Nincs szükség eszközre a játékhoz – a jutalmazáshoz lehet pl.jutalomkártya

Az előkészítés feladatai: Jutalomkártya készítése – ha még motiváltabbakká szeretnénk tenni a gyerekeket

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Jutalomkártyák színezése

A játék megnyitása, nyitánya: Résztvevők értesítése : Az osztályteremben elmondom a gyerekeknek, hogy a tornateremben fogunk egy izgalmas, új játékot megtanulni. Ehhez szükséges, hogy tornacipőt vegyenek. Ha mindenki elkészült, sorakoznak az osztályteremben és a vezetésemmel indulunk a tornaterembe. A helyszín elfoglalása: Arra kérem őket, álljanak szétszórtan, párban a teremben. Az egyik párból kerül ki a macska és az egér. A többi pár egérlyukat formál. Keretmese: célja a motiváció, a játék, a szabályok bemutatása, ismertetése Most kiválasztok közületek egy kisgyereket, aki képzeletben a cica lesz és egyet, aki kisegérré változik. A cica feladata elkapni az egeret, ezért a kisegérnek menekülnie kell. Ha a kisegér nagyon elfáradt, akkor bemenekülhet az egérlyukba, amelyet a többi kisgyerek párban alkot. Egymással szemben állva, a karokat magasban tartva, és összeérintve képezitek az egérlyukat. Aki elé a kisegér háttal beáll, annak a játékosnak kell átváltoznia egérré és menekülni tovább a cica elől. Ha a cica elkapja az egeret, jutalomban részesül. Ha a macskának senkit nem sikerül elkapni, cicahangon, macskanyávogással jelezheti, hogy elfáradt, válasszunk másik cicát.

A játék menete, játékszabályok:Ha játék közben sípszót hallanak, azonnal meg kell állniuk, mert valami szabálytalanság, probléma adódott játék közben, amit korrigálni kell. Amikor elindítom a játékot, figyelem a résztvevőket, ha szükséges, sípszóval állítom meg a játékot. A tervezett játékidő 10-12 perc.

A játék lezárása: játék befejezése: Az időt figyelve a játékot próbálom akkor megállítani, amikor az utolsó macskának sikerül elkapnia az egeret. A gyerekekkel törökülésben ülve megbeszéljük, hogy érezték magukat játék közben, tetszett e nekik a játék. Ezután szóban értékelem őket, hogyan tudtak szabályosan, együtt, figyelmesen, óvatosan, de magukat jól érezve, felszabadultan játszani. Felkísérem őket osztálytermükbe, ahol visszacserélik cipőjüket, előkészülnek a délutáni tanuláshoz, házi feladat megírásához. Helyreállítom a terem rendjét, visszarendezem eredeti állapotába – bár jelen esetben erre nincs szükség, a padoknak a terem oldalán, végén kell lennie, ahogy a játék során is. Számomra fontos a szellőztetés, ha egy csoport elhagyja a tornatermet, ezért ablakot nyitok.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Jutalomkártyák kiosztása, a játék tapasztalatainak megbeszélése, ki hogy érezte magát a játék során A csoport értékelése: Figyelmesen, a megbeszélt szabályokat betartva játszottak. A zárkózottabb gyermekek is élvezték a játékot, bekapcsolódtak abba. Veszekedés, vita, szabálytalankodás nem volt. Nehézséget az okozott, hogy eleinte nem értették meg, ki lesz az egérlyukba beálló egér helyett a következő menekülő egér. Mondtam, hogy akinek háttal áll az egér, annak kell tovább futnia. Egyszer emiatt állítottam meg a játékot, hogy bemutassuk, elmagyarázzam újra, ki az, aki menekül tovább. Azt gondolom, ennek azonnali meg nem értése a gyerekek életkorából adódott. De megértették és belelendültek a játékba. Mindenki szeretett volna macska és egér is lenni.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nagyobbakkal maradhat a házfogó név, a tanfolyamon bemutatott keretmesével

A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek egy pillanatra sem szabad a tekintetét, figyelmét a játékról, a gyerekekről levenni, mert abban a pillanatban történik szabálytalanság, történhet baleset. Teljes mértékben ott kell lennie a játékban, rendkívül fontos a játékvezető szerepe

Egyéb/megjegyzés: Ismertem a gyermekeket, így ez nem okozott nehézséget. A játékot pedig igyekeztem otthon, magamban begyakorolni, hogy minél jobban el tudjam mondani a tanulóknak. Azt a részt jobban kellett volna az elején tudatosítani, amikor az egér háttal beáll az egyik játékosnak és ennek a játékosnak kell tovább menekülnie. A következő csoportnál, akikkel megtanítom ezt a játékot, erre jobban oda fogok figyelni. Sok hasznos dolgot tanultam a továbbképzésen, számos játékot ismerhettem meg. Ami a leginkább tetszett, hogy a bemutatott játékokat mindenféle nehézség nélkül tovább tudtam gondolni, át tudtam alakítani olyanná, amely alkalmas és érthető egy 7-9 éves gyermek számára. Alig várom már, hogy a következő játékot is megtanítsam a gyerekeknek! (Ez a flúgos pingvin nép nevű játék, majd a Daniéknál c. játék lesz. Kérném, hogy a képeket sehol ne tegyék közzé, ne jelenjenek meg sehol, csupán a játék levezetésének bizonyítására szolgálnak. Próbáltam olyan képeket választani, ahol kevésbé felismerhető vagy látható a gyermekek arca.

A játékot lejegyezte: Kovács-Kiss Gabriella