JÁTÉKRA FEL!

Sass Szilvia : Tu-li-pán A továbbképzésen megismert E-me-se című játék, változata, variációi.

A játék neve, címe: Tu-li-pán A továbbképzésen megismert E-me-se című játék, változata, variációi.

A játék pedagógiai célja: koncentrálás, figyelem fejlesztése, szerialitás, térbeliség-irányok érzékelése, mozgáskoncentráció, feszültségoldás, reakciókészség fejl., együttműködés, siker- és kudarcélmény feldolg.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: – a játék megkezdése előtt biztosítani kell a nagyobb teret, zavaró tárgyakat elhúzni; – a játékszabályok ismertetésekor közölni szükséges, hogy a játékhoz nagyobb teret használunk, mozdulatokat, mozgást végzünk nem heveskedve, ne érjünk egymáshoz, túlzottan ne szűkítsük a kört, a hátunk mögött is maradjon sétálóhely; – a játékvezető mindezt figyeli a játék alatt, ha kell, rendezi

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Az előkészítés feladatai: Ki kell választani a tanterem azon részét, ahol kialakítható nagyobb üres tér könnyen eltolható padok, székek odébb mozgatásával, hogy körben állva biztonságosan tudjanak mozogni a játékosok.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Beltéren az üres játéktér kialakításában segíthetnek játékosok padok, székek félretolásában.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető motiváló mondattal előhívja a szereplők játékkedvét, elfoglalják a játékteret köralkotással, a játékvezető is beáll a bemutatás miatt, utána kívülről követi a játékot. Kisebb gyerekek körében a játék felvezethető egy egyszerű mondóka mondásával, mutatásával, amelyben az irányok szerepelnek, utalva ennek fontosságára majd a játékban. Egy gyönyörű tulipánföldön állunk körben. Nekünk kell leszedni a szép szálakat. Az szedhet föl egyet, akire különleges mozdulattal rámutatunk a tu-li-pán szótagok kimondása mellett, újra-újra ismételve. Ebben ügyesnek kell lennünk, főleg rossz idő előtt, és óvnunk kell a még kis palántákat is. A legvégén meglátjuk ki lesz a főnyertes tulipánszedő.

A játék menete, játékszabályok:A játék az E-me-se játék mozdulataival és egy guggolással indul. (Ha a játék gördülékenyen folyik, akkor jöhet kevés variáció, nehezítés.) A játékosok egymás után mozdulatokkal, szótagokban mondogatják a tulipán szót: tu-li-pán, tu-li-pán, tu-li-pán… A szótagokhoz mozdulatok tartoznak, melyek a következő játékos irányát határozzák meg: Tu: bal kézzel homlok előtt tartott lefele néző tenyér (ekkor az ujjak iránya jobbra áll, így a jobbra álló játékos fog következni), vagy jobb kézzel homlok előtt tartott lefelé néző tenyér (ekkor az ujjak iránya balra mutat, így a balra álló játékos jön) li: bal kézzel mellkas előtt lefele néző tenyér (ekkor az ujjak irányába, jobbra megy a játék) vagy jobb kézzel mellkas előtt lefele néző tenyér (ekkor az ujjak irányába balra megy tovább) pán: valamelyik szemközti társ irányába mutatás a két nyújtott karunk kiemelésével. Minden mozdulat után egyet guggolunk is (lehajolunk a tulipánért), ne felejtsük el. Aki elfelejti, elrontja a szótagot vagy a mutatást, a körön kívülre húzódik, onnan figyelheti a játékot úgy, hogy mozoghat, beszélhet társérintés nélkül, ily módon kissé hátráltathatja a körjátékosokat. Az utolsó 3 játékos a legügyesebb a tulipánszedésben, taps jár nekik.

A játék lezárása: Az utolsó 3-4 játékos nyer, mert a pán szótag szemközti mozdulatát már nem tudják alkalmazni. Az utolsó 3 játékos pontot is kaphat, ha még 1-2 körben lemegy a játék kedv és idő függvényében, ekkor a legtöbb pontot összeszedők lesznek a főnyertes tulipánszedők.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megtapsoljuk a győzteseket, mindenkit megdicsérünk, az együttműködésüket, az egész csoportra jellemző erősségeket kiemeljük, megköszönjük a részvételt, a spontán véleményeket meghallgatjuk. Elmondhatják hogyan érezték magukat, mit éreztek nehéznek, könnyűnek, alkalmazott-e valaki taktikát a játékban.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékvezető játék közben figyeli, hogy eljön-e az ideje, és ha igen, mikor, a játék variációira, cserélésre, nehezítésre. Variációink voltak: – 2 tulipán szót járatunk a játékosok között (Rossz idő közeledik, haladni kell a tulipánszedésben, ezért 2 csoportban szedünk egyszerre. Elindítjuk az első tulipánszedő csoportot. Figyelem, nem sokkal később indul a következő is, legyetek résen.)

– Guggolás elhagyása, új mozdulat bevezetése fordított utasítást jelentve (Elhagyjuk a guggolást. Itt most sok a pici tulipánhajtás. Ha úgy látod, gondolod, hogy látsz ilyet, akkor 1 ugrást végezhetsz, de csakis a tu és li szótagoknál teheted meg! Nem kötelező, de ugorhatsz. Figyelem, ha ugrasz egyet, akkor az ugrás ellentétes irányt fog jelenteni! Tehát pl. a tu szótagnál a jobbra mutató ujjak bal oldali szomszédot jelentenek, de ha ekkor ugrasz is, akkor az ujjak irányára ellentétes szomszéd fog következni! Kipróbáljuk az új lehetőségeket a tu és li szótagra. )

A játékot hosszú távon célszerű időnként, illetve felváltva változtatni majd, hogy ne váljon egyhangúvá. – más vezényszó hozzá tartozó kerettörténettel; – a vezényszóhoz tartozó mozdulat változtatása; – kiegészítőmozdulat végzése; Nehezítések (korosztály, létszám) – 2 vezényszó járatása a körben; – fordított utasítás; – tanórán a vezényszó helyett számok, szavak, kifejezések mondásával tanulmányi ismereteket is gyakorolhatunk pl.: szorzótábla, osztás, memoriter…

A játékvezető speciális feladatai: A játék mozdulatait be kell mutatni, rögtön elvégeztetni a játékosokkal és próbajátékot csinálni. A játékvezetőnek szükséges figyelni a körön kívüli, hátráltató feladatot végző (kiesett) játékosokra is. Figyelni kell folyamatosan a tér kihasználására, a játékosok elhelyezkedésére, kellő távolságtartásra. A játék végén törődni a játékosok érzelmi biztonságával dicsérettel, pozitív megerősítéssel.

Egyéb/megjegyzés: A játékot kedvelték a résztvevők.

A játékot lejegyezte: Sass Szilvia