A játék neve, címe: Torony
A játék pedagógiai célja: A társas kapcsolatok erősítése, a figyelem a koncentrációs képesség, a bizalom fejlesztése.
A játék jellege: Bizalmi
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A gyerekek leültetése, majd az építészek szemének bekötésekor a sálak szorítására (ne legyen túl erős) kell felhívni a figyelmet.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Fa építőkockák, 2 db. sál, hosszú vonalzó.
Technikai igény: Padok, székek.
Az előkészítés feladatai: Fa építőkockák és sálak elhelyezése azokon a padokon, ahová a gyerekek beülnek.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segíthetnek a meglévő építőkockák és sálak kiosztásában. A párok kijelölésekor eldönthetik, hogy kinek szeretnének a párjuk lenni.
A játék megnyitása, nyitánya: Kijelölök a játékra két párost. A játék nevének elmondása után ismertetem a párokkal, hogy egy olyan építős játékot játszunk, ahol lesz egy építész és egy mérnök, az építész szemét bekötjük, a mérnök fogja irányítani az építkezést a szavaival. Előtte a szemükkel 5 percig nézhetik a különböző formájú építőkockákat. A cél az, hogy minél magasabb tornyot építsenek a párok 5 perc alatt. Az győz, akinek magasabb lesz a tornya.
A játék menete, játékszabályok:Leül a két páros egy-egy asztalhoz, ahol az építőkockák már az asztalon vannak. Az órát elindítom, 5 percig nézhetik az elemeket. Játékszabályok: – nem lehet az építőkockákhoz nyúlni, amíg az építész szeme nincs bekötve, illetve amíg nem indítom el az órát, – csak az építész nyúlhat bekötött szemmel az építőkockákhoz, csak ő építhet, – 5 perc áll rendelkezésre az építéshez, – az a páros győz, aki magasabb tornyot épít. 5 perc nézés után bekötjük az építészek szemét és újra indul 5 perc az építésre.
A játék lezárása: Amint az idő letelt, abba kell hagyniuk az építést, levesszük a sálakat és vonalzóval megmérjük az építmények magasságát. Így döntjük el, hogy a két párosból melyik tudott magasabb tornyot építeni, melyikük győzött.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megtapsoljuk a győztest. A gyerekek elmondják élményeiket, azt, hogy hogyan élték meg az irányított, irányító szerepeket, hogy mennyire tudtak egymásra támaszkodni és miért érezték jól, vagy rosszul magukat a játék alatt. Kitérnek arra, hogy hogyan erősítette a társas kapcsolatukat a, a bizalmukat egymással szemben. Továbbá megbeszéljük az építési technikákat (ki volt, aki a biztonságra törekedett, ki volt, aki merészen bevállalta a kockázatot és melyik a célravezetőbb).
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – a párok lehetnek sorsolás útján is kiválasztva, – lehet több időt adni az építésre, – nem mondjuk el előre, hogy mennyi idő áll a rendelkezésre az építéshez, – a szerepeket a játék után felcseréljük és újra játsszuk.
A játékvezető speciális feladatai: – Figyelni kell, hogy csak az építész nyúlhasson az építőelemekhez. – Az idő leteltével pontosan le kell állítani a játékot. – A tornyok mérését és a győztes kihirdetését a játékvezető végezze! – A játékosok értékeljék magukat. Erre bíztatni kell őket, illetve segíteni nekik.
Egyéb/megjegyzés: Eddig minden páros nagyon élvezte a játékot, különösen kiemelték a gyerekek, hogy nagyon jó érzés volt bízni a másikban.
A játékot lejegyezte: Pálinkásné Berger Anikó