JÁTÉKRA FEL!

Pozsgayné Tóth Ildikó: Játék kémiai fogalmakkal- Ki vagyok én?

  1. A játék neve, címe: Játék kémiai fogalmakkal- Ki vagyok én?
  2. A játék pedagógiai célja: A 7. osztályban kialakítandó kémiai fogalomrendszer elemeinek, elsajátítása, gyakorlása, a fogalmak közötti kapcsolatok rögzítése. A kémia tudományának, játékos megismerése.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: ——
  6. Résztvevők száma: -8,8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: csoportok számának megfelelő dobókocka, (sticky notes) öntapadós jegyzettömb lapjai, tollak
  12. Technikai igény: ——-
  13. Az előkészítés feladatai: a padok elrendezése, a jegyzetlapok, tollak kiosztása
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: a tanulók rendezik át a terem bútorzatát, osztják ki a lapokat, dobókockákat
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Vajon ki az, aki a legtöbb kémiai fogalmat ismert meg az eltelt hét-nyolc óra alatt? Olyan mintha "kémiaországban " tanulnánk meg tájékozódni. Ahány hatos dobás, annyi „újratervezés”. Ki éri el először a húszas számot?
  17. A játék menete, játékszabályok: 1, adott irányban a gyerekek dobókockával dobnak, aki hatost dob számozva, az eszébe jutó kémiai fogalmakat ír a jegyzetlapra, mindaddig, míg a következő ötöst nem dob. Ekkor az a tanuló írja a fogalmakat a saját lapjára. É.i.t., amíg az első tanuló el nem éri a 20. fogalmat. 2. változat,
  18. A játék lezárása: : A győztes tanulók – akik elérték a 20. fogalmat, ha egy csoport nem végzett a biztosított idő alatt, akkor a legtöbbet gyűjtött gyermek lesz az első.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Piros kémcsövet, ill kis ötöst kapnak, a legjobbak, majd az óra folytatódik az új témával.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ezt is kipróbáltuk, a fogalmakat, rövid magyarázattal kell leírni. Ha csendesebb, de hasonló célú játékot szeretnénk, akkor a „KI vagyok én” játékot játsszuk. Minden tanuló felír egy kémiai fogalmat (ezt teheti a játékvezető is!), a kis sárga lapra és a tőle balra ülő homlokára ragasztja. Mindenkinek kérdéseket kell feltenni a saját homlokán lévő fogalmára nézve, melyre igen-nem (is) lehet a válasz. A körön belül, bárki válaszolhat. Addig játsszuk, amíg a fogalmakat a tanulók kitalálják. (Egy-egy kérdést akár közösnek is vehetjük és a válaszokat külön –külön adjuk a gyerekeknek, akiknek így még arra is kell koncentrálni, hogy melyik információ vonatkozik a saját kártyájukra. Ez egy kicsit hosszabb időt is igényelhet, de nagyon hasznos.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Indítja a köröket és ellenőrzi a haladásukat, megtekinti az összegyűjtött fogalmakat. Dicsér, jutalmaz.
  22. Egyéb/megjegyzés: A sárga-kártyás változat játszható bármilyen fogalomsorral, hosszú buszos, vonatos utazáskor, a gyerekek olvasottságától, korosztályuknak megfelelő műveltségi szintjüktől függően. Jókedvet adó, izgalmas játék.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Pozsgayné Tóth Ildikó, (picurkemi@gmail.com)