JÁTÉKRA FEL!

Kissné Nyitrai Veronika Emese: vegyjelek – szavak

A játék neve, címe: vegyjelek – szavak

A játék pedagógiai célja: Vegyjelek játékos tanulása, együttműködés fejlesztése páros tevékenység során.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Résztvevők száma: 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: füzet, toll, periódusos rendszer

Technikai igény: Tanterem

Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület

A játék megnyitása, nyitánya: Ma egy új játékot fogunk játszani párosával. A párokat a névsor alapján állítjuk össze: az első és az utolsó a névsorban lesz az első páros. A következő párost a névsor második, és utolsó előtti tagja fogja alkotni… és így tovább. Készítsétek elő a periódusos rendszert, füzetet, tollat, mert a mai órán a vegyjelekből fogtok szavakat alkotni.

A játék menete, játékszabályok:Értelmes, magyar szavakat alkotunk, melyek legalább 4 betűből állnak. Több betű lehet, kevesebb nem. A kétbetűs vegyjelekben a betűk sorrendjét nem lehet megváltoztatni. Ékezet szabadon használható. Egy szóban egy vegyjel többször is szerepelhet. Az összerakott szavak után fel kell sorolni az atomok nevét, amelyek vegyjeleiből összeállt az adott szó. Például: CsOKI Cs: cézium, O: oxigén, K : kálium, I: jód 10 perc áll rendelkezésre!

A játék lezárása: Jelzés félidőben, és egy perccel a vége előtt. A legvégén visszaszámlálás 10-től.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden párostól meghallgatunk néhány szót. Az a páros, akik a leghosszabb szót találták meg, 5-t kapnak, szintén az a páros is, akik a legtöbb szót gyűjtötték. (Ebben a játékban a leghosszabb szó 9 betűs volt: prioritás) A szókeresés után minden páros kiválaszt egy-egy szót, amit mindenkinek össze kell raknia a periódusos rendszer vegyjeleiből.

Az osztály tanulóinak visszajelzése alapján ez a játék nagyon tetszett nekik, „gyakrabban is játszhatjuk” mondták.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ennek egy változata 14-16 éves tanulók esetén: válassz egy elemet a periódusos rendszerből, és írj róla úgy tájékoztatót, hogy felismerhető legyen az adott elem. Akár rímelhet is! Másik változat: játsszuk el! (pl.: katalizátor hatása a kémiai reakciókra)

A játékvezető speciális feladatai: Egész osztállyal játszunk, (30 fő) akik ebben a tanévben kezdték el az ismerkedést a kémiával. (7. évfolyam) Az életkorukból adódóan izegnek-mozognak, folyton beszélnek, kérdeznek, egymás szavába vágnak. Már a páralkotásnál lehetnek elégedetlenkedők, ezt mindenképpen kezelni kell. A folyamatos beszélgetés miatt nem hallgatják meg egymást, így nehéz a játék végén a feldolgozás. Ugyanakkor ilyen létszám esetében biztosan találunk visszahúzódóbb, csendesebb gyereket is. Ennek a játéknak a végén minden párosból meg kell szólalnia valakinek, és el kell érni, hogy minden más tanuló figyeljen rá.

A játékot lejegyezte: Kissné Nyitrai Veronika Emese