A játék neve, címe: Mekk Elek Activity-je
A játék pedagógiai célja: Állampolgársági kompetencia. Cél a mesterségek felismerése, jellemzők hatékony közvetítése egymásnak.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét, hogy a kosárba nyúlva változatos tárgyakat találnak. Ezek nem szúrnak vagy vágnak, de mivel nem tudják melyik részét fogják meg, bánjanak vele úgy mint egy hímes tojással!
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Kosár; kendő; a résztvevők számának megfelelő, kosárba tehető tárgyak, amelyek egy kivétellel mesterségekhez köthetők; dobókocka; mindenki által látható tábla és ehhez való kréta vagy filctoll; boríték; kis papírok; homokóra (1 perces) vagy stopper
Technikai igény: Székek; tábla
Az előkészítés feladatai: A tárgyakat bele kell készíteni a kosárba, és le kell takarni. A papírokra a tárgyaknak megfelelő szakmák neve kerül (életkornak megfelelően egyszerűbbek vagy bonyolultabbak), ezeket összehajtva betesszük a borítékba. Érdemes a tábla egy jól látható pontján feltüntetni, hogy a dobókocka egyes számai milyen tevékenységnek felelnek meg (pl. 1 és 4 rajzolás, 2 és 5 körülírás; 3 és 6 mutogatás).
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A tárgyakat tartalmazó kosarat elviheti egy tanuló a játék helyszínére, és a táblára felírhatja a tevékenységi formákat. Fontos viszont, hogy a tárgyakat előre ne láthassa senki.
A játék megnyitása, nyitánya: Kedves Gyerekek! A mai napon mesterségekkel ismerkedhettek. Azt is megtapasztalhatjátok viszont, hogy milyen hátránnyal jár, ha valaki nem készül fel jól a munkanapra. Reméljük, ügyesebbek lesztek mint Mekk Elek! A kosárból hamarosan kaptok egy tárgyat, amely valamely szakmához kapcsolódik, viszont bemutatnotok, esetleg eljátszanotok egy teljesen másik szakmát kell. Lehetséges, hogy fát kell vágnotok egy locsolókannával!
A játék menete, játékszabályok:1. A szakmákat jelképező tárgyakat kihúzzák a résztvevők a lefedett kosárból. 2. A kakukk tojást (pl. puha szivacslabda) húzó játékos kijön, ő kezdi a bemutatást. 3. Kivesz egy kis lapot a borítékból, csak ő és a játékvezető látja, hogy mit húzott. 4. Dob a kockával. 1 és 4 rajzolásos, 2 és 5 körülírásos, 3 és 6 mutogatásos bemutatást jelent. 5. 1 percig (mérjük) csak a bemutatás zajlik, a többi játékost arra kérjük ez alatt türelmesen figyeljenek és gondolkodjanak. 6. Amikor letelik az egy perc, megkérjük a közönséget, hogy egy valaki, aki magára ismer tartsa magasra a bemutatott szakmára jellemző, nála lévő tárgyat. Ha nincs jelentkező, nézzen körbe mindenki, és jelezzen annak, akinél a megfelelő tárgyat gyanítja. 7. A játékos, aki magára ismert jöjjön ki, ő lesz a következő bemutató.
A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor már csak ketten maradnak (nem lenne túl izgalmas, ha csak egy tárgyat lehetne felemelni). Nekik meg kell tippelni, hogy milyen szakmát jelképez a náluk lévő tárgy. Ha sikerült eléggé kétértelmű tárgyakat választani, persze játszhatunk tovább. Végül gratulálunk minden kedves „Mekk Eleknek”, esetleg kiemelhetünk néhányat, akik mulatságosabban játszottak.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérdezzük a résztvevőket, megsejtették-e a szakmát, amikor a tárgyat megkapták. Van-e olyan szakma, amit eddig nem ismertek? Van-e olyan tárgy, amit más foglakozáshoz is tudnak kapcsolni? Van-e olyan mesterség, amit ismerősük űz, ők maguk kipróbáltak vagy szeretnék kipróbálni? A feladatot a csoport akkor teljesíti, ha minden tárgy visszakerül a kosárba a bemutatások után. Érdemes csoport szinten jutalmazni dicsérettel vagy apró, jelképes ajándékkal, kiemelni, ha segítették egymást, jól gondolkodtak.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehetséges csak mutogatással játszani. Így gyorsabban indul a bemutatás (nem kell dobni a kockával), de a kitalálás a mutogatással tovább tarthat. Ekkor tényleg minden játékos Mekk Elek, hiszen más tárggyal játssza el a szakmát, mint ami valóban illene hozzá.
A játékvezető speciális feladatai: Az egyperces bemutatás közben csendet kell tartani, hogy ne csak a gyors tippek nyerjenek, kitalálhassa a szakmához illő tárgy gazdája, hogy neki kell a tárgyat feltartania.
A játékot lejegyezte: Lantos Tícia