A játék neve, címe: Kaaa-lóz!
A játék pedagógiai célja: ismerkedés, csapatmunka fejlesztése, egyéni és csoport kompetenciák fejlesztése, kommunikációs készségek fejlesztése
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: a terem kialakítása úgy, hogy az adott játékos párok el tudjanak úgy helyezkedni, hogy ne zavarják egymást
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 30 főnél több
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: 5 kicsi négyzet alakú lapocska rajta: 1, 2 , 3 , 4 es számok külön és egyiken egy papagáj
Technikai igény: ha sok résztvevő van és a vezető kímélni akarja a hangját akkor egy mikrofon
Az előkészítés feladatai: Kis papírnégyzetet kell előkészíteni, a méret egy tenyérbe elférő legyen, előre meg lehet szerkeszteni de utólag a számokat kézzel is rá lehet írni, a papagájt célszerű, hogy egy internetről levett képet használjunk. Minden játékosnak tehát 5 db papírnégyzettel kell számolni. Tehát ha 12 játékos van akkor 12×5 papírnégyzet. Ha nem tudjuk a létszámot konkrétan akkor érdemes többet készíteni.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nincs, nem kell
A játék megnyitása, nyitánya: Én egy kerettörténettel kezdtem: én egy kalóz vagyok és ti a papagájok, mivel gyerekekkel játszodtam utánoztuk a papagáj hangját, mozdulatát stb. És folytattam, hogy a kincseiteket (zsírkrétákat használtam) elvettem tőletek és ti vissza kell szerezzétek, eljátszodtunk egy játékot ahol a kalóznak (nekem) be volt kötve a szemem és a határokat megszabtuk, a zsírkrétákat a földről el kellett, hogy a gyerekek vegyék, csendben, lopakodva. Akit meglrintettem, nem segíthetett a többieknek. Mikor visszaszerezték a kincseket, három próbatételt is ki kellett álljanak. És ez volt az egyik, az általam kitalált játék.
A játék menete, játékszabályok:mindenki párt választ és kiosztom mindenkinek a papírnégyzeteket. A játékszabályokat leszögezem: háttal állnak a párok egymásnak, egyszerre ondják, hogy KAA (addig kiválasztják, hogy melyik lapocskát mutatják ha megfordulnak)- LÓZ!-felkiáltásra pedig megfordulnak és egymásnak megmutatják a lapot. Mivel a játék a kő-papír-ollóhoz hasonlít, ezért ebben a játékban is megvan, hogy melyik szám mikor győz vagy mi az értelme a papagájnak. Az 1 2 3 4 kardméreteket jelentenek. Sokat gondokodtam inkább lerajzoljak különböző méretű kardokat vagy maradjon csak a szám, de csak a számos variációt választottam mégpedig azért, hogy bármikor el lehessen játszani a játékot, tehát ha épp egy táborban vagyunk, elveszik az áramot és nem készítettük el előre a játékot, nincs lehetőség internet használatra, megszerkeszteni, nyomtatni akkor épp lapokat vágunk fel, ráírjuk a számokat és akár azt is, hogy papagáj, nem is muszáj kinyomtatni képet. Na de akkor lássuk ki mikor győz. A papagáj akkor győz ha az ellenfél 1est vagy 2est mutatott, mivel a kard mérete túl kicsi és a papagáj csőrébe belefér és el tud repülni vele. Ha az ellenfél 3ast vagy 4est mutat akkor a papagáj mindkét esetében veszített. Továbbá ha senki nem mutat papagájt akkor a nagyobbik szám győz. Megjegyezném, hogy felmerülhet az a kérdés, hogy hát akkor a 4es szám mindig győz. Ez valóban így van és ezt szándékosan tudtam és hagytam is. Egyrészt mivel vegyes korosztállyal játszodtam (4-12 év) gyerekek tudtam, hogy két forgatókönyv lesz, vagy nem jön rá erre senki és nem zavar be vagy valaki rájön és hangosan elmondja, de mivel ismerem a csoportomat, tudtam, hogy nem fog az lenni, hogy akkor mindenki a társának 4 est mutat, mert akkor nincs meg a játék adta izgalom. És így is volt. A legnagyobbik fiú rájött és mivel mindig szeret középpontba lenni és hangoskodni el is kiáltotta, de ettől figyeltem őt és változatosan mutatta ő is, mind társai, tehát nem történt úgymond semmi. Később aztán volt párcsere, más párt keresni s ugyan úgy játszani.
A játék lezárása: A játék leállítása. Egy kör alakítása. Pár feedback mozdulat játék, emelje fel mindkét kezét akinek nagyon tetszett a játék, akinek kevésbé egy kezét és akinek egyáltalán nem az ne emelje fel egyik kezét sem. Ki hányszor nyert, mi tetszett a játékban kérdések.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Feldolgozásként, hogy még mit lehetne változtatni, mit javasolnak esetleg a gyerekek. Jutalmazás, értékelésnek egy nagy taps mindenkinek.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: bevonni más elemeket vagy kard méreteket, tehát számokat stb.
A játékvezető speciális feladatai: Érthetően elmagyarázni a szabályokat, koordinálni a játék párosokat, kezelni az esetlegesen feljövő konfliktusokat.
A játékot lejegyezte: Ferenczi Beáta