A játék neve, címe: Haragos a kapitány!
A játék pedagógiai célja: Téri orientáció fejlesztése, jobb-bal irányok differenciálása, figyelem fejlesztése, együttműködési képesség fejlesztése
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Helyváltoztatáskor a gyerekek óvatosan közlekedjenek, a játék hevében is figyeljenek egymásra. A körberakott székek stabilak legyenek.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Amennyiben a gyerekek még bizonytalanok, hogy melyik a jobb és bal kezük, akkor a jobb kezükre kék szalag kerül. Ha van a kapitánynak sapka.
Technikai igény: Amennyiben a gyerekek még bizonytalanok, hogy melyik a jobb és bal kezük, akkor a jobb kezükre kék szalag kerül. Ha van a kapitánynak sapka.
Az előkészítés feladatai: A székek körbe rendezése.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Beszélgetés a nyárról, a hajózásról és a hullámokról. (esetleg rajz készítése). Jobb és bal- oldal differenciálása saját testen a játék előtt.
A játék megnyitása, nyitánya: Képzeljétek el nyáron hajóval utaztam a Balatonon és nagyon nagy hullámok voltak. A hajónak volt egy kapitánya. Mi a kapitány feladata egy hajón? Kiszeretne kapitány lenni? (beáll a kör közepére) Ti lesztek a matrózok, üljetek egy székre. Elmondom a játékot.
A játék menete, játékszabályok:Székeken körben ülünk a szőnyegen, a székek szorosan összeérnek. A körberakott székek jelképezik a hajót. A kör közepén áll a hajóskapitány, ő az, aki három vezényszót kiálthat. A többi gyermek a matróz, akik nem dolgoznak, csak ülnek nyugodtan a hajóban. • Jön a hullám jobbról! – ekkor a gyerekek felállnak és mindenki a jobb oldali székre átül. (együtt mozog a csoport jobb oldalra-menetirányba haladunk- szoktam segíteni nekik, ha nem sikerül) • Jön a hullám balról! – ekkor a gyerekek átülnek a bal oldalunkon lévő székre (ellenkező irány –szoktam segíteni) • Haragos a kapitány! – ekkor bármelyik székre átülhetnek. A kapitány 3 vezényszót mondhat, s negyediknek muszáj a Haragos a kapitányt! -mondania, (különben túl hosszúra nyúlik a játék) s ilyenkor ő is keres helyet (széket) a hajóban. Új kapitány lesz, akinek nem jutott szék.
A játék lezárása: Amikor már több kapitány is volt, és úgy látom, hogy a gyerekek már fáradnak.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyerekeket, örülök a közös játéknak. Megkérdezem a gyerekeket, hogyan tetszett nekik a játék. Ha valaki szeretne még kapitányos (hajós) szerepjátékot játszani, akkor ötleteket adok neki.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet játszani, a Haragos a macska!- játékkal is. Középen a macska, a széken vannak az egerek. A macska megharagszik az egerekre, mert megdézsmálták a sajtját. A többi mér megegyezik az eredeti szabályokkal.
A játékvezető speciális feladatai: A játékosok lelki és testi biztonságára ügyelek. Először csak egy utasítást adok, majd folyamatosan próbálom adni az utasításokat, amíg nem értik meg a gyerekek a játékszabályokat. Minél jobban megy a játék, annál tempósabban vezetem.
Egyéb/megjegyzés: Nagyon élvezték a gyerekek a játékot, velem együtt. Tovább játszották az udvaron szerepjáték formájában. Máskor is biztosan előveszem ezt a játékot. Nem tudtam mire számíthatok, mert először vezettem le ezt a játékot.
A játékot lejegyezte: Szabó Szilvia