JÁTÉKRA FEL!

Kisbàró Emese: Parkoló autók

A játék neve, címe: Parkoló autók

A játék pedagógiai célja: Logikai gondolkodás fejlesztése, 100-as számkör felépítésének elkezdése, kétjegyű számok tulajdonságainak felismerése, leírása. Számszomszédok, növekvő és csökkenő sorrend gyakorlása.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Padsoronként jönnek ki a gyerekek a rendszámtáblákért, nem lesz tolongás, lökdösődés

Résztvevők száma: 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Előkészített rendszámtáblák / mágnesek – ha tanteremben játszuk /

Az előkészítés feladatai: Az óra elején felépítettük a 100-as számkört. Tapsoltunk, illetve kopogtunk a páros és a páratlan számokra, majd szabadon választott számokkal – melyek be is mutatkoztak, hogy kétjegyűek és párosak vagy páratlanok – növekvő sorrendbe álltunk. Ezután kerestük hármas csoportokban egy adott szám kisebb és nagyobb szomszédjait. S itt érkeztünk el a parkoló autókhoz. Beszélgetés az új rendszámtáblákról, miért fontosak, mire szolgálnak, milyenek az új táblák

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A továbbfejlesztésnél már saját rendszámtábla elkészítése.

A játék megnyitása, nyitánya: Mindenki megnevezte a kedvenc autómárkáját, s beszélgettünk a parkolásokról. Elmeséltem, hogy most ők most kis autók lettek, s hogy mindenkinek nálam van a SAJÁT rendszámtáblája. Mitől lehet saját? Feltettem az első táblát. Kié lehet ez? Kitalálták a betűk segítségével,s boldogan fejtették meg a többiek nevét is, versenyben bekiabálva.

A játék menete, játékszabályok:Ezután jött az érdemi munka a kétjegyű számokkal. Mindenki levehette a rendszámtábláját, a helyére vitte, s be kellett írásban mutatni a füzetében a számát / kétjegyű, páros vagy páratlan és hogy mik a szomszédai. Amikor ezzel végeztünk, beálltunk növekvő sorrendbe.

A játék lezárása: Mindenki hazavihette a rendszámtábláját és megbeszéltük hogy holnap már ők készítenek maguknak másikat.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szóban megdicsértem mindenkit az órai munkájáért, az okos válaszokért, mert valóban csak tegnap kezdtük el a 100-as számkört. Ötleteket kértem hogy holnap hogy álljunk be a parkolóba? Csökkenő sorrendben, jött az azonnali válasz.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Csak a párosak, csak a páratlanok, 50 alattiak, 20 felettiek, 32-nél több, de 76-nál kevesebb, ahol a számjegyek összege 9, stb, stb határ a csillagos ég.

Minden napra jut egy egy parkolásos feladat majd, de mehetünk autószerelőhöz, a szmog csökkentése érdekében azon a napon csak adott tulajdonságú számos autók közlekedhetnek stb.

A játékvezető speciális feladatai: A továbbfejlesztésnél a saját tábla elkészítésénél figyelni kell, hogy ne legyenek azonos számok, hiszen egy helyre egy autó tud állni, így az elkészítés előtt felírjuka számokat 100-ig a táblára, s mindenki kiválasztja és áthúzza a táblán a már lefoglalt számot. Figyelni kell, hogy minden órán minden autó beparkolhasson minimum egy helyre. Páros és páratlan mindig lesz.

Egyéb/megjegyzés: Nagy sikere volt a játéknak, szerintem szeretni fogják a gyerekek.

A játékot lejegyezte: Kisbàró Emese