JÁTÉKRA FEL!

Vas Alexandra: Csapj le rá!

A játék neve, címe: Csapj le rá!

A játék pedagógiai célja: A szükséges tankönyvek, munkafüzetek problémamentes ismerete. A szem-kéz koordináció fejlesztése, irányok differenciálása, figyelemmegosztás. A gyorsolvasási képesség fejlesztése. Vizuális memória fejlesztése.

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A tanteremben a gyerekek székeinek a pad alá történő betolása és az iskolatáska minél kisebb helyen történő tárolása szükséges. Ezek a megbotlás megakadályozását és a szabad mozgás lehetőségét biztosítják.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Kellékek: mindössze az asztaluk és a tankönyveik szükségesek a játékhoz

Az előkészítés feladatai: Előkészítés során minden gyermek asztalát üressé kell tenni. Az aktuálisan használt könyveket az általam megadott sorrendbe letenni, majd 1 percig alaposan nézhetik a gyerekek. A székeket az asztalok alá tolva a gyerekek a padjaik mögött állva várják a játékkezdést.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az előkészítés minden gyermeknek a saját feladata folyamatos játékvezetői ellenőrzés mellett. Az ellenőrzés verbálisan és vizuálisan is megtörténik.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékszabály ismertetése többszöri visszakérdezéssel a szabályok megértésének ellenőrzése céljából. (Ez a lépés a játék újrajátszása esetében rövidül, és csak új játékos bevonása során ismétlődik meg.) A gyermekek 1 percig nézhetik az aktuálisan kihelyezett tankönyvek borítóját, címét.

A játék menete, játékszabályok:A gyerekek szorosan az asztaluk mögött állnak. Székek az asztal alá tolva vannak. A játékvezető irányt és a tankönyv nevét mondva várja el a gyerekektől, hogy a megfelelő kezükkel a megfelelő könyvre csapjanak rá. Mindaddig a kezüket az adott könyvön kell tartani, amíg az a kéz nem kap másik feladatot. A játékvezető a játékosok helyes csapásait vizuálisan ellenőrzi és hiba esetén a gyermeknek megemelve az ölébe fogva kell tovább játszania. Ilyen-kor figyelve arra, hogy a könyv nem eshet ki a kezéből, és a megemelt könyvre ugyanúgy csapni kell.

A játék lezárása: Amennyiben egy gyermek összes könyve a kezébe kerül, úgy kiesett a játékból. Ha a gyermek valamelyik könyvét leveri vagy elejti, kiesik a játékból. Az a játékos nyer, akinek a feladatok végeztével minden könyv az asztalán pihen.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végeztével a kieséstől függetlenítve minden gyermeket igyekszem külön megdicsérni, majd általánosságban egy-két jó tanácsot adni a következő sikeres játékalkalomhoz. A nyertes díja, hogy a játékvezető jobb keze lehet (választhat következő játékot, kimaradhat egy rendrakási feladatból, vagy a játékvezető által felajánlott jutalmak közül választhat.)

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Továbbiakban gyorsabban kérhető a Csapj rá! vagy egyre gyorsuló ütemben. Esetleg játszható több tankönyvvel, vagy nehezített körülményként úgy, hogy csak a könyv hátoldala látszik. Esetleg a padtársak csak egymás könyveire csaphatnak.

A játékvezető speciális feladatai: A szabályok fokozatos ismertetése, többszöri visszakérdezés a szabály ismeretére vonatkozóan. A játékvezetőnek úgy kell a teremben elhelyezkednie, hogy minden csapást tudjon ellenőrizni.

Egyéb/megjegyzés: A játék lényegében arra épül, hogy a gyermekek gyorsan meg tudják ismerni, meg tudják különböztetni a tankönyveiket. Ez elősegíti később a rendrakást, az önállóságra nevelést (szükséges órához egyedül pakol elő, táskájába egyedül pakol be, időbeli tájékozódást fejleszt). Mindezek mellett az irányok differenciálása is megtörténik, hiszen a gyerekek felváltva hallják a jobb és a bal kezükre vonatkozó utasításokat. A játék kitalálásának oka az volt, hogy ugyan második osztályos gyermekeim vannak, ennek ellenére nehézséget okoz megkülönböztetni a könyveiket és a megfelelő könyvekben feladatokat végezni. Ezzel a játékkal próbáltam a vizuális emlékezetüket fejleszteni – az előbb leírtak mellett.

A játékot lejegyezte: Vas Alexandra