JÁTÉKRA FEL!

Dr. Tóthné Cservenka Andrea

A császár új ruhája

Ismeritek A császár új ruhája c. mesét? / Előző rajzórán felolvasom a gyerekeknek a mesét és jelmezeket tervezünk a királynak. Ebben a változatban célszerű farsang idején elővenni ezt a játékot. Wordwall-os interaktív játékokat is játszhatunk előtte, hogy a régi mesterségeket biztonságosan felismerjék a gyerekek./ A császár új ruhája című játékban is, ahogy a mesében, a császár, a nép sorsa helyett csak a ruhatára bővítésével foglalkozik, arra használja a saját és a nép pénzét, hogy minél szebb ruhákban pompázzon. Kártyákat fogok kiosztani köztetek. A kártyákon különböző régi mesterségeket és az általuk készített, vagy használt tárgyakat találhattok. Pl.: edény – fazekas, hordó – kádár, vagy bodnár, háztető – ács, kerék – bognár, kaptafa – csizmadia, zár és kulcs – lakatos, bőr kikészítése, cserzése – tímár, távcső – csillagász, lópatkó – kovács, vászon, szép textília – takács, szőlő – vincellér, ereszcsatorna, tűzhely – bádogos, … /A kártyák száma a gyerekek számának megfelelően bővíthető. / Ha húztál, nem mondhatod ki hangosan a mesterséged nevét! Aki a takács foglalkozásához tartozó vásznat és a különleges textileket húzza, az lesz a csaló. Leckéztessük meg mi is a hiú királyt és készítsünk olyan ruhát, amit a mesebeli csalók készítettek! Üljetek körbe és folyamatosan keressétek egymás tekintetét! Felváltva nézzétek a különböző foglalkozásokat húzott játékostársaitok szemét! Aki a takács foglalkozásához tartozó különleges textileket húzta, az lesz a csaló. Az ő feladata lesz, hogy úgy kacsintson rá a többiekre, hogy csak az a játékos vegye észre, hogy mit csinált, akire kacsintott. Akire a takács, vagy más néven a csaló játékos rákacsintott, az kiesik a játékból. Ha valaki észreveszi, hogy ki a csaló, vagyis ki kacsintott, akkor azt kéz feltartással jeleznie kell, de egyelőre még nem árulhatja el, hogy kire gyanakszik. Ha már három játékos sejti, hogy ki a csaló, vagyis ki kacsintott, akkor nekik egyszerre kell rámutatniuk arra a játékosra, akire gyanakszanak. Ha nem ugyanarra mutatnak, akkor mindhárman kiesnek a játékból. Ha mindannyian ugyanarra mutatnak, akkor az a játékos esik ki, akire rámutattak (akkor is, ha nem ő a csaló, vagyis nem ő kacsintott). Ha a kiválasztott játékossal együtt már csak hárman maradtak a játékban, akkor a csaló, vagyis a kacsintó játékos nyert. Hiszen már nem lesz három résztvevő, aki gyanakodhatna. Ebben az esetbe, sikerült mindenkit meggyőznie arról, hogy a császárra a semmiből pompás ruhát tudott készíteni. Ha pedig lefülelik, akkor a többiek nyernek és leleplezik, hogy nincs is ruha a császáron. A játék végén megbeszélhetjük, hogy melyik gyerek melyik régi mesterséghez tartozó használati tárgyat húzta. Aki ügyesen kitalálja a saját mestersége nevét, zsetont szerezhet. Ha valaki nem tudja, milyen mesterségre utaló tárgy van a kártyáján, a tőle jobbra ülő gyerek megmondhatja. Győz az, akinek legalább egy zsetont sikerült szereznie. 

Dr. Tóthné Cservenka Andrea
Célcsoport: 5-9