JÁTÉKRA FEL!

Demján Anita: Várvédő

A játék neve, címe: Várvédő

A játék pedagógiai célja: Átmozgató, lazító játék

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A gyerekekkel át kell beszélni a lehetséges balesetveszélyes helyzeteket, amikre jó, ha figyelnek: az ugrókötélbe ne akadjon be a lábuk; lehetőleg pontosan célozzanak, ne dobják meg egymást.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Három bot, zoknigombóc, ugrókötelek

Az előkészítés feladatai: Az ugrókötelekből egy nagy kört alakítunk ki a földön. A három botot a kör közepére helyezzük úgy, hogy egy kis vár épüljön belőle. Össze is lehet kötni, hogy ne essen szét a játék során.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kellékeket közösen is előkészíthetjük a gyerekekkel. A kerettörténet mesélése során megépíthetik a várat, és a várárkot is elkészíthetik az ugrókötelekből.

A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekeket leültetjük a fűbe, amíg a kerettörténetet meséljük és ismertetjük a szabályokat. Réges régen ezen a mezőn, ahol most ülünk, épült egy gyönyörű vár. Sajnos az idő nem kímélte, és mára már csak néhány ingatag fal jelzi, hogy itt egy hatalmas király élt, akinek mesés kincsei voltak. Az itt élő öregek azt mesélik, hogy a régi uralkodó egy hűséges katonája és a kincsek még most is a várban vannak. Idegen katonák időről időre megpróbálják a várat elfoglalni, és a kincseket megszerezni. Ám a várban varázserő lakik. Ha valaki bejut, és a kincseket meglátja, maga is a vár lakója és őrzője lesz, az előző védő pedig felszabadul a szolgálata alól.

A játék menete, játékszabályok:Az ugrókötelekből kialakítunk egy nagy kört. Ez a várárok. A gyerekek a körön kívül állnak, az árkon nem léphetnek át. A kör közepén egy várat építünk három botból. Ezt egy gyerkőc védi, aki a kör közepén áll. A körön kívül álló gyerekeknek adunk egy zoknigombócot, amellyel a várat dobálhatják. A zoknit egymásnak is dobhatják, hogy megtévesszék, kicselezzék a védőt. A cél az, hogy a zoknival a várat elmozdítsák a helyéről vagy feldöntsék. Ha ez megtörténik, az a gyerek, akinek sikerült a várat eltalálni, helyet cserél a védővel, és ő lesz a vár új védelmezője.

A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha legalább öt különböző védő állt már a kör közepén. Ha a gyerekek élvezik a játékot, játszhatjuk addig is, amíg mindenki nem próbálta ki a védő szerepét. A játék végén előkerül a király kincse: egy csomag csokoládépénz. Ezt szétosztjuk a vár támadói és védője között.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük, ki hogyan érezte magát a játék során. Mi az, ami nagyon tetszett, és volt-e valami, ami kényelmetlenséget okozott.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nagyobb gyerekekkel lehet egyszerre több zoknival dobálni a várat. Ekkor annyi várvédő van középen, ahány zoknival játszuk.

A játékot lejegyezte: Demján Anita