JÁTÉKRA FEL!

Lukács Zsuzsanna: Cowboy

A játék neve, címe: Cowboy

A játék pedagógiai célja: Fejlődjenek a résztvevők koncentrációs képességei, érzékszervei.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Olyan helyszín biztosítása, ahol az adott mozgásformák (guggolás stb biztonságosan végrehajthatók (pl: ne legyen csúszós) . A mozdulatok során figyeljenek egymás testi épségére.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Nincs eszközigénye a játéknak.

Technikai igény: A játéknak nincs különösebb technikai igényre, elég a megfelelő nagyságú hely biztosítása.

Az előkészítés feladatai: Helyszín kialakítása, üres tér kialakítása, melyen a résztvevők kényelmesen körbe tudnak állni és semmi nem akadályozza a mozgásukat.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nincs szükség különösebb előkészületre a játékhoz. Esetleg a résztvevők bevonása a teremátrendezésbe, megfelelő hely kialakításába.

A játék megnyitása, nyitánya: A résztvevők elhelyezkednek a játékhoz szükséges alakzatba. A játékvezető egy történetet mesél a vadnyugaton élő cowboyokról ráhangolva a résztvevőket a játékra. A vadnyugaton élő cowboyok nagyon szeretnek lövöldözni, most is csatázni fognak egymással. Egyikük beáll a kör közepére ahonnan rálő egy a körben álló cowboyra. Ő azonban leguggol, hogy ne találja el a golyó. Erre a mellette (két oldalán) álló 2 cowboy lőni kezd egymásra. A győztes az lesz, aki a gyorsabb, a másikuk megsebesül, ezért kiesik a játékból (leguggol) . A végső csatában mikor már csak 2 cowboy marad a vadnyugaton ők is megküzdenek egymással. Aki a végső győztes ő lesz a vadnyugat vezére.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak, a játékvezető a kör közepén. A játékvezető hirtelen „rálő” valakire. Az illető leguggol, és a két szomszédja egymásra lő. A két szomszéd közül, aki később lőtt, az kiesik (ezt a játékvezető dönti el, esetleg döntetlent is hirdethet) vagy/és ha valaki nem guggol le időben. Akire a játékvezető rálőtt az ezután újra feláll. A kiesett játékos nem áll ki a körből, hanem leguggol (és úgy is marad a játék végéig). Ha már csak két játékos van életben, akkor a párbaj következik. Egymásnak háttal állnak és a játékvezető tapsára 3-at lépnek, majd megfordulnak és egymásra lőnek. A gyorsabb lövő lesz a bajnok. Ezután új játékvezető választásával új kör kezdődhet. A játékvezető legyen gyors és határozott.

A játék lezárása: A végső párbaj után, mikor megvan a leggyorsabb lövő, véget ér a játék, győztest hirdetünk. Ezután új játék kezdődhet.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játékosok megdicsérése, beszélgetés arról hogyan érezték magukat a játék során.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nemcsak egy, hanem akár 2 játékosra is rámutathat egyszerre a játékvezető, vagy fkozhatja a lövés sebességét, így még több koncentrációt és gyorsabb reagálóképességet igényel a játék.

A játékvezető speciális feladatai: A játékban szükséges mozdulatok bemutatása, gyakorlása a játékot megelőzően. A játék tempójának fokozatos növelése.

Egyéb/megjegyzés: A gyerekek és a felnőttek is szívesen játsszák a játékot. Főként a fiúk kedvelik az ilyen jellegű „lövöldözős” játékokat.

A játékot lejegyezte: Lukács Zsuzsanna