JÁTÉKRA FEL!

Hajdú Titanilla: Bolondos

  1. A játék neve, címe: Bolondos
  2. A játék pedagógiai célja: figyelem (vizuális) és szociális (figyelmesség és illemtudó viselkedés, fegyelmezettség) képességek fejlesztése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A bolond sapka másik fejéről való levételénél figyeljenek a másikra, ne okozzanak fájdalmat a társuknak.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: résztvevőnként 1-1 logikai készlet, 1 dobókocka (egyik oldalán bolond van, a többi oldalán különböző színek), bolondsapka
  12. Technikai igény: egy asztal, vagy két tanulói pad összetolva, résztvevők számával megegyező szék, tábla, amire kirakható, kivetíthető a kirakandó alakzat vagy kép
  13. Az előkészítés feladatai: padok összetolása, székek elhelyezése, logikai készletek kiöntése kupacokba, az alakzat kirakása, vagy kivetítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Választhatnak kiszámolót.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: a sapka és a ’speciális’ dobókocka elhelyezése az asztal közepére, mondókás kiszámolóval a kezdő játékos kiszámolása, és a haladási irányban való megegyezés
  17. A játék menete, játékszabályok: : A játékosok az asztal körül ülnek. Felfedem, megmutatom a kirakandó képet, ami lehet bármi: vonat, vár, ember stb. A megegyezett haladási irányban elkezdenek a játékosok dobni. Ha egy játékos a bolondot dob, akkor fejére teszi a sapkát, és elkezdheti kirakni az alakzatot, képet. Közben halad tovább a dobókocka. Ha valaki más is bolondot dob, akkor a bolondsapkát le kell vennie a társa fejéről, a saját fejére kell rakni a sapkát, és most már ő építkezik a logikai lapokból. Csak annak a kezében lehetnek logikai lapok, akinek a fején van a sapka.
  18. A játék lezárása: : Az a játékos a győztes, aki hibátlanul kirakta a táblán lévő alakzatot, képet. A játékom célja egy jó szórakozás a matematika órák keretében, miközben észrevétlenül képességek fejlesztésére is szolgál.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: : Először is gratulálunk a játék győztesének. Ezen kívül megdicsérjük azokat a játékosokat, akik dobás, és kirakás közben vigyáztak a társuk által már kirakott logikai lapokra, és dicséret jár annak a gyerkőcnek is, aki figyelt a társára, nem vette le durván a sapkát a másik fejéről, és nem húzta meg a társa haját sem.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a részvevők már ismerik a játékot, akkor lehet nehezíteni is a feladatot. A táblán lévő képet kell kirakni, de egy kicsit másképp, nem pontosan ugyanúgy. Megbeszélünk közösen egy változtatást. Pl. Ahol nekem lyukas lapom van, oda nekik telit kell rakni, és fordítva. Ezáltal már gondolkodásra is késztetjük őket.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Akkor érdemes játszani, ha a tanulók már megismerkedtek a logikai lapok tulajdonságaival (színek, kicsi-nagy, lyukas-teli)
  22. Egyéb/megjegyzés: Kétszer játszottuk le, de minden nap megkérdezik: mikor játszunk újra bolondosat?
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Hajdú Titanilla