JÁTÉKRA FEL!

Markhardné Dergecz Éva: Malacfogó (Házas fogójáték továbbfejlesztése)

A játék neve, címe: Malacfogó (Házas fogójáték továbbfejlesztése)

A játék pedagógiai célja: Sportjáték szabályainak betartása mellett, a szociális készség, együttműködési készség, konfliktuskezelés, társas kapcsolatok alakítása. Mozgásos játék során szeretném elérni, hogy az egymással kevésbé barátkozó gyermekek is alkossanak majd párokat a házas játék szabályai alapján történő spontán páralakításokkal. A csoporttagok figyelemének, térbeli tájékozódásának fejlesztése is a célom.

A játék jellege: Csoport- vagy párképző

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: Zárt térben, a tornateremben történő játék során felhívtam a gyerekek figyelmét, hogy szétszórtan egymástól és a bordásfaltól is távol párban helyezkedjenek el. A karjuk magas tartásban (fent) legyen a párjuk tenyerével érintkezve, hogy váltáskor ne okozzanak egymásnak sérüléseket. ( Egymás szemébe nyúlhatnak, megkarmolhatják egymást.) Figyeljenek a többi futó és fogójátékosra is, kerüljék az egymással való ütközést.

Résztvevők száma: 15-20 fő, 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Az előkészítés feladatai: -Terem elpakolása, baleset veszély elkerülése céljából. -Párok alakítása spontán rendeződéssel.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Teremrendezés: a tornapadok elpakolása

A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt játékos páros bemelegítő gimnasztikai gyakorlatokat végeznek a gyermekek.

A játék menete, játékszabályok: A csoport adottságai és a céljaim megvalósításához leginkább a Házas fogójáték szabályai feleltek meg, amelyet továbbfejlesztettem olyan célból, hogy gyorsabban cserélődjenek a fogó és futójátékosok és minél többen alkothassanak egymással spontán párokat.

-A játékosok párokban szétszórtan állnak. -Saját helyzetemet terem szélén határoztam meg innen figyelem, irányítom a játékot. Nem akadályozom a mozgásukat, minden gyermeket látok, átlátom a helyszínt. -A párok az előkészítő részben kialakultak, ezért a helyükön maradva ismertetem a játék szabályát, és a kerettörténetet.

(A játék kerettörténete: Ismert mese A három kismalac és a farkas átírása alapján készítettem el .) A gyerekek házakat alkotnak, (minden házban 2 kismalac lakik,több nem fér be). A házat alkotó gyerekeknek tetőt kell formálniuk a kezükkel ,tenyerüket összeérintve magas tartásban van a karjuk. A fogójáték szabályai szerint a fogójátékos kergeti a futójátékost,ha a fogó megérinti a futót cserélnek. (A kint rekedt (házatlan) kismalacot kergeti a farkas, ha megérinti, akkor a malacka farkassá változik a farkas pedig kismalaccá.) Csak akkor menekül meg a kismalac, ha bebújik egy házikóba, összeérintve a tenyerét egy gyermekkel. Mivel a házikó két személyes, így a „kitúrt” tag marad ház nélkül és őt kergeti a farkas. A játék továbbfejlesztése: A játékot a gyors párcserék miatt bővítettem. Először egy házban lévő tagok közül az egyik gyermek farkas, a másik kismalac lett. Így két fogó és két futó játékossal játszuk tovább a játékot. Majd egy másik házat is fogóra és futóra változtattam. Már három kismalacot kerget így a három farkas. A kijelölt házaknál azokat választom, ahol ez idő alatt nem, vagy kevés párcsere történt

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha már a gyerekek fáradnak, illetve ha többször is sikerült új párokat létrehozni a játékban. A játék lezárása:Alakítsunk köröket a szokásos módon. ( A kismalacok megmenekültek a farkasoktól és két nagy házba költözhettek. Ezek a tornateremben felfestett körök. )

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: • A csoport elégedettségének, teljesítményének értékelése. Elégedettség lemérése: Szokásrendünk, hogy körökben helyezkedünk el, így ennek a játéknak a végén is így történt.

Hogyan éreztétek magatokat a játék során? Fejezzétek ki hangadással a hangulatotok mértékét, a kismalac ( ui) hangjának utánzásával. A csoport teljesítményének értékelése: Megdicsértem a játékosokat, mert nem csak a barátaikat választották a játék során, illetve betartották a játékszabályokat és vigyáztak egymás testi épségére. • Játékvezetői tevékenységem: A kitűzött céljaimat megvalósítottam. A játék továbbgondolásával a kreativitásom fejlődött.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Tovább fejleszthetem a játékot úgy is, hogy a játékszabályt megváltoztatom annyival, hogy ugyanazok a gyermekek kétszer nem alkothatnak a játék során párt egymással. Aki kétszer ugyanazt a gyermeket választja, farkassá változik, ő lesz a fogó az addig őt kergető társa pedig a futó játékos.

A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan ismertettem. Először csak egy utasítást próbáltam ki, egy fogó és futójátékossal játszottunk, majd amikor már mindenki számára érthető volt a játék, akkor bevezettem a következő szabályt is. Folyamatosan figyeltem a játékosok fizikai és lelki biztonságát is. Figyeltem a helyes párcserére, mert előfordult, hogy a házikóból nem a megfelelő tag futott ki.

Egyéb/megjegyzés: A gyermekek szívesen játszották a játékot. Főként a több fogóval és futóval továbbfejlesztett variációját. Két más anyanyelvű tanuló is tagja a csoportnak, nekik nehezített a kommunikáció az osztály többi tagjával. Mozgásos feladatoknál könnyebb számukra, hogy a szabályokat nem csak hallás, hanem látvány alapján is elsajátíthatják.

A játékot lejegyezte: Markhardné Dergecz Éva