JÁTÉKRA FEL!

Nikolics Zsanna: Hierarchia Törvénye, avagy tudd, hol a helyed a csapatban

  1. A játék neve, címe: Hierarchia Törvénye, avagy tudd, hol a helyed a csapatban
  2. A játék pedagógiai célja: Fő célja az, hogy az adott csoportban lévők tisztában legyenek saját és társaik adottságaival, valamint segít az indirekt közlés elsajátításában is. Problémamegoldó hatással rendelkezik, hiszen nem elég a sorrendet kitalálni, tudni is kell oda juttatni az adott személyeket. Bizalomépítéshez nagyon jó gyakorlat.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játék egésze során a csapat előtt és mögött egy-egy segítő áll, akik a stabilitásból kizökkent játékosok segítségére siethet. A legnagyobb biztonsági intézkedés viszont a játékosok maguk, mert folyamatosan tartaniuk kell egymást.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Szék, a játékosok számától függően, játékvezetőnek toll és papír.
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: a székek U alakba történő bepakolása
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Egy játék keretén belül is bepakolhatóak a székek (Pl. Bábel Tornya játék)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: magyarázat, esetleg Bábel tornya játék (Egy ember tudja mi a feladat, a többieket úgy kell rávezetni hogy nem szólalhat meg)
  17. A játék menete, játékszabályok: : A játék első részében csak előkészítjük a terepet a komolyabb kérdésekhez. Az első körök némán zajlanak, nem lehet megbeszélni az adott kérdést, így nehezebb a sorrendet felállítani, viszont a csoport tagjai egymásra hangolódnak. (Pl; Növekvő sorrendbe kell állna a születés hónapját figyelembe véve. Első széken január…) Három-négy ilyen kérdés után elővezetés, beszélgetni arról, kinek van meghatározó jelleme a csoportban, ki az, aki visszahúzódóbb, vagy aki irányítja a közösséget) Hangsúlyozni kell a játék elején, hogy a cél a megismerés és csapatépítés, így ebben a megvilágításban nem rossz az utolsó széken állni sem, hiszen a csoport úgy alkot egységet, ha különböző típusú emberekből tevődik össze. A cél, tisztában legyenek a tagok, hol állnak a csoportban. Ezután egy embert kiválasztunk, aki a saját elgondolása szerint a hierarchia alapján sorrendbe állíttatja a többieket. Azt is elmondja játék közben, miért érzi így. Ezt a lehető legtöbb emberrel el kell játszani, majd a végén megbeszélni a tapasztalatokat. A játékvezetőnek folyamatosan figyelnie kell a játékosok arcát, hogy reagálnak egy-egy sorrendre, és ha szükségét érzi, játék közben rákérdezhet a személyeknél az érzéseikre ezzel kapcsolatban.
  18. A játék lezárása: Fontos játékvezetőként folyamatosan írni a sorrendeket, hogy a játékvezető ne akadjon el a lezárásnál és az összegzésnél.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Levezető beszélgetés nélkül a játék feszült marad, így mindenképpen ki kell beszéltetni a játékosokat. Nagyon fontos, hogy csoportvezető (én színművészeti csoportot vezetek, így folyamatosan a gyerekekkel dolgozom) soha ne csináljon sorrendet, mert onnantól kezdve a diákok versenyeznének a csoportvezető figyelméért.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: nem szükséges, önmagában meghatározó a játék
  21. A játékvezető speciális feladatai: Magasabb játékvezetői tapasztalattal rendelkező embereknek ajánlott a játék levezetése, illetve érzékenyítő jellege és bensőséges hangulata miatt ajánlott olyan csoporttal játszani, akik régóta működnek együtt és ismerik egymást.
  22. Egyéb/megjegyzés: : A Játékba nem szabad beleugrani, folyamatos érzékenyítés kell előtte. Tapasztalatom a játékkal kapcsolatban; erősítő hatása van, felszínre hozza a csapat legnagyobb gyengeségét, így könnyebben lehet még erősebb csapatot építeni. Az érzékeny lelkületű csapattagokra nagyobb figyelmet kell fordítani a játék ideje előtt, alatt és után is.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Nikolics Zsanna