JÁTÉKRA FEL!

Klosz Dorottya : Plüsselkapó

A játék neve, címe: Plüsselkapó

A játék pedagógiai célja: A napközi csoportomnak vezettem le a játékot azzal a céllal, hogy egyre inkább összetartó kis közösséggé formálódhassanak. Ötödik osztályosokról van szó, akiknek nagy része alsóban is együtt járt, de ettől a tanévtől vagy épp annak közepétől érkeztek új tanulók. Fontos számomra, hogy az újakat el -és befogadják, egy közösségként tudjanak működni. Ezenkívül a tolerancia erősítése is fontos célom volt, hiszen van köztük egy autizmus spektrumzavarban szenvedő kislány, akit sokszor nehezen fogadnak el, kirekesztik. Másodlagos, de ugyanolyan fontos célként jelent meg a figyelem fejlesztése is.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Fizikai biztonsággal kapcsolatban azt kértem tőlük, hogy figyeljenek egymás testi épségére, ne rohanjanak és végképp ne tolakodjanak. Pszichikai biztonság gyanánt az merült fel, hogy a játékot csak úgy játszhatják, ha szavakkal nem bántják egymást.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Szükségem volt egy plüssre, amit elkaphatnak, illetve krétára, amivel kijelöltem mindkét csapatnak a térfelét.

Technikai igény: Ilyenre nem volt szükségem.

Az előkészítés feladatai: A térfeleket egy krétával húzott vonallal jelöltem.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A tanulók választhatták ki a plüsst, amit majd elkaphatnak.

A játék megnyitása, nyitánya: Első körben megalkottuk a csapatokat: 1 és 2 számozással állapítottuk meg, ki hova fog kerülni. Mivel már a térfelek kijelölésre kerültek, ismertettem velük a játékot: mindenki a sorban egy számmal jelölt katona, akik a harcot úgy vívhatják meg, hogy el kell kapniuk az ellenség elől a plüsst. Ezt a kis szőrmókot kineveztük a csata kincsének, majd megbeszéltük, hogy ha indulót fújok, azaz kiáltom a számot, akkor mindkét csapat azonos számú katonájának meg kell iramodnia a plüss irányába. Úgy kell megszerezniük a kincset, hogy ne lépjenek ellenséges területre illetve ne is érintsék meg az ellenfelüket.

A játék menete, játékszabályok:Először egy próba körrel kezdtünk, majd miután beletanultak, nehezítettem a harcot azzal, hogy egyszerre több számot mondtam, majd egyszerű matematikai műveleteket. Több szabályt hoztunk. Fontos volt a fizikai biztonság, tehát tilos volt tolakodni vagy erőszakoskodni a társaikkal. Egymás lelki bántása is kizárt dolog volt. A játék menetével kapcsolatban nem szabadott átlépjék az ellenséges térfelet illetve megérinteni a másik csapat katonáját vagy kikapni kezéből a plüsst. Ezenkívül, ha valaki figyelmetlen volt, nem hallotta a számát, akkor a másik csapat plusz egy pontot kapott.

A játék lezárása: Elsősorban megbeszéltük, hogy ez a játék most maximum 15 percet tart. Ha eltelt az idő, az a csapat nyer, aki addig a legtöbb pontot gyűjtötte össze. Mikor kiderült a győztes csapat kiléte, tapssal kellett őket köszönteni illetve, jó katonákhoz mérten, szalutálni kellett nekik. A következő alkalomra a nyertes csapat tagjai választhatnak játékot.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Fontos volt számomra, hogy jól érezzék magukat a játékosok, ezért a győztes csapatnak járó taps után mindenkit megtapsoltunk közösen. Aki úgy érezte, elmondhatta a véleményét, illetve kitalálhattak a játéknak másfajta szabályokat, keretmesét. Egyöntetűen azt mondták, hogy jó volt együtt játszani, máskor is legyen ilyen. Szerencsére a másság elfogadását is sikerült célba értetni, megdicsértem őket, hogy nagyon szépen tudtak együtt játszani, autista társukkal is.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha például a nyelvi készségeket szeretném erősíteni, akkor nem számokkal játszanánk a játékot, hanem angol szavakkal. Tökéletes lehet új szavak tanulása után, amikor elmélyíteni szeretném az ismereteket. Itt a kerettörténeten teljesen változtatnék, az adott témakörhöz igazítanám. (pl. állatok a farmon)

A játékvezető speciális feladatai: Figyelmet kell fordítani az egyéni képességekre, ha valaki gyengébb, akkor neki egyszerűbb számokat / szavakat érdemes adni. Az sem árt, ha nem barátokat állítunk csapatba, hiszen az együttműködés így tud a legjobban fejlődni.

A játékot lejegyezte: Klosz Dorottya