A játék neve, címe: Ásóóóó!
A játék pedagógiai célja: A fenntarthatósági témahét zárása játékos formában a héten tanult fogalmak ismeretével, használatával.
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Szabad terület biztosítása. Majd letakarítása esetleges kövektől, bármilyen botlást, sérülést okozó dologtól. Figyelem felhívása arra, hogy futás közben vigyázzanak egymás testi épségére.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: A sportpálya fehér felfestéseinek használata. Amennyiben ezek nem látszanak, kötéllel jelzem a játék területét.
Technikai igény: Nehezítésnél, későbbi variációkban szükség lehet szerepek szerinti jelmezre, fejdíszre. Illetve a biztonságot nyújtó ” komposzt- dobozra”.
Az előkészítés feladatai: Helyszín biztosítása, biztonságossá tétele, a játékra szánt terület lemérése.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A fenntarthatósági témahét összegzése, a Guszti és a komposzt című mese/ általunk korábbiakban előadott színdarab történetének, szereplőinek felidézése a rugalmasabb játék és a ráhangolódás miatt.
A játék megnyitása, nyitánya: A Guszti és a komposzt című színdarab szerepeinek áthelyezése a mai fogójátékba. A játékszabályok ismertetése.
A játék menete, játékszabályok:A témahéten tanult színdarab Karcsi bácsija kiválaszt magának 3 társat. Ők lesznek,akik kilapátolják a giliszta játékosokat a komposztból. A giliszták célja, hogy családjukkal megmeneküljenek és sikerüljön a focipálya előre meghatározott részén, a komposztban maradniuk. Karcsi bácsi és a munkások a Rajta! felszólításra elindulnak képzeletbeli ásóikkal a komposztot lapátolni. Az idő sietős, mindjárt locsolni kell, így csak annyi ideig lapátolhatnak, míg az Ásóóóó szót kiabálják egy levegővétellel. Amikor elfogy a levegőjük: vagy gilisztává változnak, vagy ha időben sikerült a komposztból kiszaladniuk, kezdhetik újra a lapátolást. Amelyik gilisztát kilapátolják- elkapják-, a komposzton kívül képzeletbeli ásót ragad és ő is Karcsi bácsi munkása lesz. Természetesen ebben a játékban Guszti és Karcsi bácsi is veszélyben van, hiszen bármikor átalakulhatnak.
A játék lezárása: Amikor minden gilisztát játszó játékost elkapott Karcsi bácsi és csapata. Illetve amikor azt látom, hogy a játékosok elfáradtak ennél korábban. Akkor több győztest hirdetünk, vagy megpihenünk szerepeinket megtartva pár percre.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret, élmények elmesélése, tapasztalatok megosztása. Csoport összetételétől függően győztesek kihirdetése. Tanítóként úgy érzem, nem minden esetben jó, ha megkülönböztetjük a játékosokat. Ismerve a csoportom összetételét, a játék megértése, a gyors lereagálása, a játék okozta felszabadulás többet számított, mint a pár győztes játékos kiemelése. Természetesen egy teljesen más célcsoportnál más a reflektálás is. Témahét lezárása.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. A színdarabhoz elkészített komposztláda elhelyezése a játék területére. A ” ház” csak 3 játékosnak ad védelmet/ otthont. És nekik is csak adott ideig. 2. Újabb szereplők elhelyezése a játékban, pl a feketerigóé, aki a színdarabban Gusztit fenyegette. Ezzel egyfajta lépcsőzetes, kő- papír- olló jelleget adva a későbbi játéknak. 3. Teljesen új keretmese felhasználása, ezzel új karaktereket létrehozva.
A játékvezető speciális feladatai: A játék közben folyamatosan figyelem a játékosokat, a szabályok betartására felhívva közben a figyelmüket. Ha a testi épségüket veszélyben érzem a játék hevében, lassítok a játékon, illetve kis pihenőt iktatok be a balesetek elkerülése érdekében.
Egyéb/megjegyzés: Tapasztalatom alapján a játékkal maximálisan elértem a kitűzött célom. A játékosok pedig felszabadultan élvezték a játékot. További célom az volt, hogy a célcsoportom egy könnyen megfogható, későbbiekben egyszerűen felidézhető játékot vigyen magával a szünetek kötetlen eltöltésére és haza a közelgő nyári szünetre. A későbbi nehezítéseket megértve leszűrhessék, hogy bármikor könnyedén módosíthatják a változó körülmények ( akár otthon), társak ( otthoni barátok, testvérek) ellenére.
A játékot lejegyezte: Olajos Viktória