JÁTÉKRA FEL!

Dr. Gellén Balázsné: Kémek a sasfészekben

A játék neve, címe: Kémek a sasfészekben

A játék pedagógiai célja: a játékosok önfeledt kikapcsolódása, közösségépítés, figyelem- és koncentrációfejlesztés

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Hívd fel a játékosok figyelmét, hogy helyváltoztatáskor (a kém szó elhangzásakor) figyeljenek egymásra! Belső térben, tanteremben csak olyan helyen lehet játszani, ahol a padló nem csúszós, biztonságosan, elcsúszás nélkül lehet gyorsan körbefutni. Legyen elég nagy hely a futáshoz.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Az előkészítés feladatai: – Ha tanteremben játszod: a tanterem átrendezése: a padok, székek elhelyezése a tanterem szélén úgy, hogy a terem közepén körben állva, biztonságosan tudjunk játszani.

– Szabadban – füves területen történő tereprendezés: válasszunk egyenletes, „gödörmentes” (az esetleges sérülések elkerülése végett), nagyobb kövektől, akadályoktól megtisztított területet.

Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Melegítsünk be a fogójátékhoz néhány egyszerű tornagyakorlattal.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékszabályok ismertetése, a játékosok elfoglalják a helyüket a sasfészekben, vagyis kialakítják a kört.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak (= sasfészek). A játékvezető a körön kívül foglal helyet. A játékvezető kezdi (és egyben bemutatja) a játékot: a kör külső oldalán a játékosok háta mögött, az óramutató járásával megegyező irányban elindul. Az egyes játékosokhoz érve a hátuk mögött a sas, vagy a kém szót ejti ki. A sas szó hallatán nem történik semmi, a játékosok maradnak a helyükön, a játékvezető folytatja az útját. Amennyiben a játékvezető az egyik játékoshoz érve a kém szót ejti ki, elindul a hajsza: a játékos a kör külső oldalán próbálja elkapni a játékvezetőt, akinek az a célja, hogy elmeneküljön a játékos elől és a kört kívülről megkerülve minél gyorsabban elfoglalja a játékos üresen maradt helyét a körben. Ha sikerül a helyfoglalás, a kívül rekedt játékos lesz az új sast/ kémet kiáltó. Ha a játékos elkapja a játékvezetőt, visszaállhat eredeti, körben elfoglalt helyére, sassá változik és újra a játékvezető lesz a sast/ kémet kiáltó.

A játék lezárása: A játék addig folytatódhat, amíg a játékosoknak van kedve játszani és/vagy mindenki kipróbálta a sas és a kém szerepet is.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megdicséri a játékosokat és megköszöni a részvételt.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot játszhatjuk kártyával is. Előre megbeszélt kártyalap (pl.: Fekete Péter, Pikk Dáma, stb.) kerül a játékvezetőtől az egyik játékos hátranyújtott kezébe. Erre indul el a körön kívüli fogócska a hely megszerzéséért.

A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni és próbajátékot játszani.

Egyéb/megjegyzés: A játékosoknak tetszett a játék. Akár több korosztály is játszhatja egyszerre – családi kikapcsolódásnak is nagyon jó móka – ahogy a képeken is látható.

A játékot lejegyezte: Dr. Gellén Balázsné